Mardröm eller a walk in the park

Vi har altså kjøpt vårt livs drømmested.  Jeg kan nesten ikke tro at min mann, handymannen, blir med meg ut en lørdag formiddag og kjøper fire solstoler.  

«Nå lever vi litt som andre ektepar som ikke restaurerer på et eller annet større prosjekt hele tiden. Vi skal rett og slett sitte med en kaffekopp og nyte solen sammen, kanskje gå en tur, lage vafler, be noen inn.
«Ja, vi må be alle grannerna inn på vafler med skredmjøl fra den lokale møllen», sier han entusiastisk.

Min mann har nettopp totalrenovert en nedlagt jernsmie. Han brukte tre år på det som han egendlig bare lovet skulle bli et verksted  til fritidsbruk. Det ble et fotostudio, kontorhotell og eventsted....

Nå har han solgt bygget, og vi har fått økonomisk kapasitet til å kjøpe denne vakre eiendommen i Värmland.

Vi rakk å få med oss Kobingo, en tur med Kyrkbåten både til Momors Glascafe og til Frykens Pärla en varm fløyelskveld i solnedgangen og var enige om at Venezia kunne «go home», i sammenligning. Men... sensommeren var ikke gammel før vårt smultronställe var transformert til et anleggsområde...

Det må bli en varmepumpe

Vi hadde kjøpt et tømmerhus fra 1800-tallet som er varsomt renovert med usynlig moderne oppvarming. Vannbåren varme skjult under over hundre år gamle gulv, som får sin varme fra et monster av en vedovn med tilhørende 4000 liter akkumulatortank plassert i en stålcontainer på 7 meter i den nybygde garasjen  på 70 kvadratmeter. Fantastisk opplegg! Hvis du er fastboende.... 

Min mann er i gang med sitt nye prosjekt før jeg rekker å sette den første vaffelrøra.  Min mann argumenterer:

«Det må bli en varmepumpe, jordvarme.»

1000 meter med slange 1,40 meter under bakken og fjernstyrt varmepumpe skulle blir vår redning.

Gutta fra Carlssons Rør ordner opp. Nytt pumperom blir i garasjen og der står en stålcontainer som tar usedvanlig stor plass. Den må ut.

Her lar jeg mannen min forklare dette selv:

«Så var jeg igang igjen. Bare å ta en traktor å dra den ut. Walk in the park………

Containeren sto ikke i garasjen, garasjen STO på containeren. Og containeren sto på fire grove tømmerstokker.


















Det var blitt september og det nye pumperommet måtte stå ferdig før frosten kom.

Fantastiske grannar

Vegger måtte ned og de var for sikkerhets skyld skrudd i stålveggene med Värmlands største franske treskruer. Nye bærekonstruksjoner måtte på plass. Mengder av kjetting og taljer og verktøy du ikke visste eksisterte og fantastiske grannar som har alt. ALT!  Verktøy, redskap, kunnskap og godt humør. Bonden Sven og sønnen Gustav.

Så var dagen der, graver Robin med sin 20 tonns gravemaskin skulle dra 7 tonn container ut av sitt gode skinn. Sven og Gustav var der. Sven ville se «når skiten ramler ned,» sa han med sitt lune smil.











Containeren kom, med et brak. Sekundene etter sluttet tiden å gå….før den startet igjen. Garasjen sto. Da var det bare å få veggene opp igjen, frosten var rett rundt hjørnet. Jeg hadde full jobb i Norge…. just a walk in the park….»

/Kirsti Hovland

Du kan kan følge vår drøm på Instakonto @thehotelretreat


Kirsti jobbar som journalist och hennes man Tom-Egil som fotograf





Kommentarer

Populära inlägg