Att arbeta med bemanning och inom Mixgruppen
Bemanningen inom personlig assistent
Vi, Felicia och Marie har länge hört hur både chefer och
assistenterna ute hos kunderna har jobbat med att bemanna upp korttidsfrånvaron
och vi insåg hur mycket tid de lade ner på bemanning i stället för att kunna göra
annat. Vi skrev ett brev och lade fram ett förslag om en förändring vilket ledde
till att vi från 1/11 2022 har ett projekt där vi tillsammans jobbar med att
bemanna upp korttidsfrånvaron inom personlig assistans. Vi har telefontid varje
dag, måndag – söndag och om telefontiden är slut finns vi bara ett mejl bort
där assistenterna också kan sjukanmäla sig, för hur det än är så kan man bli
sjuk eller behöva vabba dygnet runt.
När vi fått in en sjukanmälan börjar vi ringa runt till
vikarier som jobbar hos kunden. På så vis slipper personalen ute hos kunderna
använda tiden till att ringa vikarier och kan umgås med kunden och cheferna kan
göra annat arbete än att bemanna upp den korttidsfrånvaron som finns.
Vi finns tillgängliga på både telefon och mejl när vi arbetar med bemanningen. |
Till skillnad från bemanningsenheten så jobbar vi än så länge inte med vikariepoolen även om målet är att vi också ska vara där inne inom kort. Via poolen ska vikarier då kunna lägga sig tillgängliga så att vi på ett enkelt sätt kan se vilka vikarier vi har tillgängliga.
Vi har ett nära samarbete med både våra chefer och med
bemanningsenheten, härliga människor som kommer med tips och idéer om vi kört
fast.
Mixgruppen
Vi jobbar i det som inom LSS kallas för Mixgruppen, vilken
startade i januari 2021.
Jag (Marie) var egentligen föräldraledig när gruppen startade
upp, men med lite pyssel kunde jag få ihop så jag kunde börja arbeta på 50%.
Jag kommer ihåg min första dag, jag var nervös och förväntansfull. Jag har
jobbat som assistent sen 2007 och visste ju vad det innebar, men det här var ju
något helt nytt - en grupp som skulle göra punktinsatser hos olika kunder. Det
lät roligt, spännande och annorlunda mot att vara assistent där man i stort
sett möter samma kund varje dag. Jag fick ett papper där det stod vilka tider
jag skulle vara hos olika kunder och deras adress. Jag var först ut i våran
grupp att börja, så jag hade ingen att bolla tankar med eller gå bredvid, utan
det var att hitta till kunderna själv. Jag kommer ihåg hur jag gick från dörr
till dörr för att läsa vilket namn det stod på dörren i ett försök på att hitta
rätt. Nervöst knackade jag på dörren med rätt namn medan tankarna snurrade över
vad som skulle möta mig. Där inne var det en trevlig kund och en duktig assistent,
alla lika förväntansfulla på vad vi hade framför oss.
Miljöbild från Mixgruppen. |
Den dagen gick riktigt bra, nervositeten släppte och glädjen infann sig över att få vara en del av den alldeles nya Mixgruppen.
Mixgruppen har precis flyttat till en lägenhet på Allégården
där ifrån utgår man när man börjar sitt pass: Vi har en bil så vi lätt tar oss
runt till kunderna. Vi är hos samma kunder varje dag och vid samma tid, vi vet
vad som ska utföras och vi känner våra kunder, assistenter och hemtjänst väl.
Det är ett roligt, varierande och socialt arbete då vi träffar mycket olika
folk varje dag.
På Mixgruppen har vi en egen bil som vi använder när vi kör runt till kunderna. |
Om man skulle vilja arbeta i Mixgruppen slipper man numera få ett papper med kundernas namn och adress, utan nu får man gå bredvid någon ur personalen som kan Mixen och känner kunderna, assistenterna och hemtjänsten. Man får gå bredvid några gånger så man känner trygg och vet vad som ska utföras. Som sagt var, Mixen är en lite annorlunda grej, en version av hemtjänst fast inom LSS.
/Felicia och Marie
Kommentarer