Förändring är fysiska byggnader

Har man ett distans förhållande som jag till Sunne så är de flesta förändringar som man lägger märke till fysiska – nya byggnader.

Tidigare när man kom från Rottneros och åkte in mot Sunne så var det kyrkan man såg idag är det en vattenpark. Kanske inte världens finaste syn på håll, men helt klart en viktig attraktion för Sunne, Selma kan inte göra hela jobbet.

Kör man lite längre så kommer man till Kolsnäs grusplan, som idag är mer en hästparkering än fotbollsplan, själv har jag halkat runt där åtskilliga vintrar. Idag spelas vinterfotbollen inomhus i riktig hall! Måste säga att jag är ganska avundsjuk på att man inte fick möjligheten att spela där.

Väl inne i Sunne så kommer så finns den äntligen där, den nya bron. När jag gick på Åmbergsskolan på 80-talet så var det ett årligt återkommande ämne i Fryksdalsbygden, att man skulle bygga en ny bro över sundet, vilket skulle innebära kortare (och säkrare) väg till Frycke för barnen från Brobyäng/Åmberg. Jag är verkligen glad att den blev byggd, tillslut, så att mina brorsbarn hann använda den.

Fortsätter längs Storgatan och äntligen, det nya biblioteket är klar! Det var väl inte så svårt till slut, trots att det tog en hyfsat lång tid (tror man diskuterade det redan innan bron). Det lär bli en hel del fler spontan besök än tidigare. Bättre läge för en mötesplats är svårt att hitta. Grattis Sunne!

Jag har säkert glömt eller missat en hel del andra byggnader (järnvägsbro bland annat) som har förändrat Sunnes utseende de senaste åren, och betyder mycket för orten/kommunens utveckling, men det som jag har radat upp är verkligen inte dåligt jobbat av en relativt liten landsorts kommun. Bara en fråga. Jag vet att badhus är dyrt, men visst är den nya simbassängen vid Kolsnäs väldigt liten?! Vi hörs imorgon.Olov

Kommentarer

Populära inlägg