Stad vs landsbygd

Genom att ha haft möjligheten att bo i ett antal olika länder/städer/orter, så kan jag jämföra ett antal olika erfarenheter. Alla platser är ju olika, men hur man upplever något påverkas av vilken fas man är i livet, vad man är ute efter och helt enkelt hur man mår som person.Vår familj är inne i småbarnsfasen och då passar Guatemala City oss ganska bra. Allt fungerar bra. Jag och min fru har mycket tid med barnen. Vi har ett stort socialt umgänge. Barnen går i en bra skola och arbetsmässigt rullar det på.Men på lite längre sikt kommer vi inte att stanna här. Tonårsfasen är inte idealisk att ha i Guatemala City, så då får vi nog leta efter något nytt om några år. Vad är man då ute efter? Till att börja med så finns det enligt mig inte något perfekt ställe att bo på, och det är på grund av vi människor aldrig är nöjda (på gott och ont). Men för att veta vad man ”vill ha” så tror jag det är viktigt att kunna jämföra olika alternativ utifrån ett eget perspektiv. Om man får möjligheten så ska man flytta och bo någon annanstans under en tid, från landsbygd till stad eller tvärtom, från ett land till ett annat. Skapa egna referensramar. Under några år bodde familjen i Stockholm och jag trivdes mycket bra, men det är något som inte är helt sunt med större svenska städer. För det första så är det boendet. Att få tag på ett vettigt boende, utan att köpa, i Stockholm (tydligen liknande situation även i andra städer) är mycket svårt. Som nyinflyttad så har man vanligtvis ett nytt jobb, som kräver en hel del anpassning, och sedan ska man leta bostad. När man väl har hittat en bostad då måste man börja se hur man ska kunna byta denna bostad (om har lyckats få ett kontrakt), för den ligger givetvis i fel stadsdel, är för stor eller för liten, etcetera. Allt detta ska anpassas till dagis och skolor, inte helt lätt.Men det som verkligen fick mig att undra om allt stod rätt till var det kommer till barns fritidsaktiviteter. Man ställer barn i kön mer eller mindre när de föds, så att de kan börja med ridning, gymnastik eller teater när de har fyllt 5 år. Var är spontaniteten! Det kan ju hända att mitt barn inte gillar teater eller ridning, vad ska man göra. ”Nu har vi ju köat i 4 år, så nu måste du verklig gå och träna!”, eller? Tips om någon planerar att flytta till Stockholm gör det innan du har barn! Hur klara sig Sunne i min jämförelse? Det är ju ingen stad, så av naturliga skäl blir ”stadspoängen” låga. Om man ska tala om ”livskvalité” (vad det nu egentligen är?), så skulle jag nog säga att den är hög. Boende, fritid, arbete, utbildning (för barn och vuxna), etcetera, är helt OK. Man måste kanske pendla några mil (Karlstad), för att förbättra möjligheterna till arbete och utbildning. Livskvalité poängen blir högst för barnfamiljer. Till er 20 åringar som upplever Sunne som för litet och inte har tillräckligt att erbjuda är mitt tips att packa väskan och ta en sväng. Sunne finns alltid kvar och det är aldrig fel att kolla runt lite. När ni kommer tillbaka, för på något sätt kommer man alltid tillbaka, så får vi se om ni delar min uppfattning… Hasta mañanaOlov

Kommentarer

Populära inlägg