Susanne Lefwerström - vår nästa bloggare

Hej Jag räknar mig som infödd ”Sunning” då jag levt de flesta av mina 43 år i bygden. Bor sen några år tillbaka i Ingmår med min käre norrman Thorbjörn, tonårsdotter och katten Gösta. Växte upp mina första 8 år vid Klarälven i det lilla samhället Olsäter. Sommaren 1974 flyttade vi till Sunne och en liten två- rummare i Brårud, i väntan på större boende. En ny erfarenhet för en jänta från landet. Sunne kändes stort och lägenheten liten! Pappa Bror skogshuggaren hade fått jobb på Rottneros Bruk och mamma Majlis började jobba i köket på Hotell Nilsson, matmor som hon är. Efter alla skolår i Sunne och vårdgymnasium i Torsby begav jag mig på en kort men intensiv avstickare till Göteborg. Vände hem igen till kära Fryksdalen där kärleken väntade på att jag skulle återvända. Ur kärlekens frö har två fina döttrar blomstrat, varav den yngsta Rebecka fortfarande bor hemma (förhoppningsvis ett tag till), den förstfödda Sanna är 23 år! lever vuxenliv och bor i eget boende i Sunne. Min förundran, fascination och nyfikenhet på människor och deras (samt förstås mitt eget) beteende, utveckling och mående har lett in mig på flera yrkesbanor med fokus på människor. Jag gillar nya utmaningar och min ”hungriga” personlighet kräver förändring då och då, vilket har drivit mig till att ständigt vidareutbilda mig och få erfarenheter inom mitt intresseområde människan. Vägen har gått från undersköterska/mental skötare till förskollärare, massageterapeut/avspänningspedagog och lärare, egen företagare inom massage, mental träning och personlig utveckling. Sedan två år tillbaka är mitt arbete på Hälsoterapeututbildningen, Yrkeshögskola Wermland med uppgifter som samordning, utbildningsutveckling och undervisning, vilket är ett oerhört stimulerande, utvecklande och spännande arbete. Att se och guida människor till att växa och hitta sitt genuina jag, sin livskraft, unikhet/gåva och livskvalitet inspirerar mig mycket. Som terapeut och lärare har jag haft privilegiet att dela mångas liv och upplevelser på mycket nära håll. Både ljus och skuggsidor av livet som förstås berikat, berört och speglat mig och mitt eget liv. Jag blir ständigt påmind om vilka faktorer som påverkar min och andras hälsa och vardag i livet och stimuleras varje dag till ett liv i ökad medvetenhet och livskvalitet. Är tacksam för alla de dagar då jag får möta, ha givande dialog med nyfikna, vetgiriga och intresserade studerande. Att undervisa är det bästa sättet att lära sig själv! Försöker leva efter ”filosofin” att varje möte med en medmänniska har något att lära mig om mig själv, eller ger mig en ledtråd till något jag behöver se eller förstå. Inte alltid så kul kanske men oerhört givande och utvecklande, fastän egot ibland skriker som ett trotsigt barn och har svårt att acceptera den verklighet som visas fram. Jag tror vi är här för att lära av, och spegla varandra, bli mer vaket närvarande och minnas vilka vi verkligen är. Under dessa två veckors bloggande önskar jag förmedla mina och andras tankar om hälsa och välmående ur flera perspektiv. Min önskan är att vi tillsammans kan ta på oss starkare och klarare hälsoglasögon och bli våra egna hälsospanare, utövare och terapeuter i vardagen. Kanske vi kan hjälpa och inspirera varandra att kropp & själ-berika vår vardag ytterligare och bli än mera medvetna om vilka val vi kan ta för att få ett ännu rikare, utvecklande, roligare och sundare liv tillsammans i Sunne! “If you can’t change something, change the way you think about it!” Ta hand om dig! Susanne Lefwerström

Kommentarer

Kul att läsa dina tankar under din bloggperiod här på Sunnebloggen! Jag tror dina ord kommer att få människor att stanna upp, tänka till och förhoppningsvis må bättre. Ditt slucitat i detta inlägg var underbart!
/Sussie

Populära inlägg