Gräv där du står, med blicken mot horisonten
”Gräv där du står. Det mesta är ogjort.” Direkt citerat av Yngve Bergqvist, grundare av Icehotel AB. Hans idéer stötte på starkt motstånd från alla håll, när han ville etablera hotellet. Det var för kallt och för mörkt. Yngve tog dock och vände upp och ner på begreppen. Vad kan man ha för nytta av kyla? Är det mörkt eller bara ett annat ljus? Hans sätt att ta tillvara på de styrkor som fanns i hans närhet har idag resulterat i en rörelse som omsätter 200 miljoner och är vida känt. Det är en entreprenörshjärna som har tagit tag i platsens identitet, förädlat och paketerat den för omvärlden. Det är en identitet som inte försöker marknadsföra eller förvränga bilden av vad som erbjuds. En identitet som bygger på styrkor som man är stolt över.
När man använder den strategiska modellen Balanserade Styrkort så finns enligt min mening ett värdefullt ord inbakat i detta; Avgörande Framgångsfaktorer. Vad måste vi göra riktigt bra för att lyckas? Modellen arbetar med att ta fram de styrkor som finns och att göra ännu mer av dessa. Detta gäller organisationer såväl som individen.
Denna inriktning skulle rädda många orter, företag och inte minst individer om fokus hamnade på styrkor och att bygga en stark identitet kring detta. Ingvar Kamprads IKEA är ett lysande exempel . Han är inget läshuvud, han har svårt att lära in språk, men han har en näst intill en abnorm kapacitet vad gäller priser och artikelnummer. Hela IKEAs identitet och framgång vilar på hans personliga styrka, förmågan att tänka pris. Alla deras strategiska beslut landar i detta begrepp och inga avsteg sker, det är en genomgripande värdering som håller ihop hela affärskonceptet.
På IKEA sker kontinuerliga medarbetar- och utvecklingssamtal för att säkerställa att individen och IKEA har samma grundvärdering. Våra värderingar hänger nära samman med våra styrkor. Det vi tycker är viktigt här i livet är ofta det vi är bra på. Är vi bra på matte, då ligger siffror nära till hands, därmed är risken stor att vi får ett arbete där vi får användning för våra sifferkunskaper och vid möten talar vi oss gärna varma för de ekonomiska rapporterna. Vi kommunicerar ut våra värderingar och styrkor i både ord och handling.
Det finns en finess med att syssla med det som är våra styrkor. Hjärnforskning visar att om våra styrkor stimuleras, då stärks även svagheterna. 99,9% av de utmattningssyndrom som jag mött ute bland företagen, så har de personerna stött och blött sina svagheter dagarna i ända. Detta har dränerat dem på energi och de är sällan ensamma i företaget med detta och helheten blir alltså därefter.
Hur många SWOT-analyser (styrkor-svagheter/hot-möjligheter) har inte genomförts eller medarbetarsamtal, där styrkorna och möjligheterna stryks, sen hamnar fokus på hot och svagheterna. Vi gör upp planer på hur vi ska förbättra våra svagheter, vi lägger mängder med mänsklig energi för att ta oss upp på skalan från dålig till bra. När den minst energikrävande vägen är att göra någon som redan är bra, bättre.
I våra geografiska orter, hos oss människor finns så mycket inneboende styrkor. Men, det gäller att se dem, framförallt att ha respekt för dem och att tro på dem. Denna identitet är i allra högsta grad en Avgörande Framgångsfaktor.
I våra geografiska orter, hos oss människor finns så mycket inneboende styrkor. Men, det gäller att se dem, framförallt att ha respekt för dem och att tro på dem. Denna identitet är i allra högsta grad en Avgörande Framgångsfaktor.
Hälsningar Anette Rhudin, som ska ut och gräva i Ö Ämtervik
Kommentarer