Humorprogrammet Mammas Nya Kille

Ja, hur hamnade jag där?

Min man, Olof (han med den blå hinken) var med och startade radioprogrammet i Umeå 2005. Året därpå kom jag med.

När man är ”hemifrån” är det lätt att förstärka och försköna det liv man levt. Och i Mammas Nya Kille, har jag kunnat skapa karaktärer utifrån minnen, historier, personer och sammanhang som jag upplevt eller fått berättat för mej.

Jag glömmer aldrig när vi satt i bilen på väg upp till Umeå och jag skulle spela in för första gången. Jag hade precis avslutat spelperioden av Värmlänningarna och Olof frågade i bilen vad jag hade tänkt göra för karaktärer.
- Ja, sa jag med en ett och ett halvt års tjej bredvid mej. Jag skulle vilja göra något om att va mamma… fast tvärtom på nåt sätt… ja, att stå med blöjor upp till öronen å spyor på axeln å ändå va den där karriärskvinnan som man förväntas va idag… Det skulle jag vilja göra nåt på…

Den första karaktär som jag började skriva på när vi kom upp var Kicki Tapper, språkrör för Non Fighting Generation i Hagfors.

Hur den ekvationen gick ihop kan jag inte svara på…

Kicki Tapper är en hyllning till Värmland, raggarkulturen och berättartraditionen.

Kicki är grov, humoristisk (på sitt sätt) och en äkta berättare. Vad som är sant och inte får vi aldrig veta, men så mycket kan jag säga att efter mil efter mil skumpandes i en A-traktor med Samantha Fox på högsta volym…

Oh
touch me - this is the night -
oh
touch me - I wanna feel your body -


Full moon in the city and the night was young
I was hungry for love
I was hungry for fun.

… så måste det ju till slut ut… på nåt sätt!

I mitt fall blev det i karaktären Kicki Tapper. Och efter alla år på folkparker, folkets hus och häng på torget i Sunne, har jag många minnen och historier att berätta och fabulera kring.

Det är fruktansvärt roligt och oftast får det mej att åka drygt tjugo år tillbaka i tiden. På gott och ont…

En annan karaktär som har stark koppling till Värmland och framför allt Sunne är Jessica… men henne berättar jag mer om en annan dag…

/Sofia

Kommentarer

Populära inlägg