Känns inte som jag behöver gå på gym direkt...

Hoppas ni har haft en trevlig helg. Vädret var ju helt underbart i helgen, medan vi i dag håller på att blåsa bort. Det känns som Lofoten i dag förutom att dom har mycket snö.

Efter lunch på fredagen red jag och Viktoria ut med två hästar. Vi red bort till Torsberg med hästen Corduroy som är 6 år, och Viktorias ponny som ser ut som ”Lilla Gubben” i färg.












Vi travade och galopperade lite, nu när vägarna är lite blöta och med fin svikt i underlaget. Dom andra två hästarna galopperade vi upp för berget längst upp i Tjustersby. Lite som Trollstigen i Norge, men tyvärr var det lite för mjukt, så det får väl torka upp lite först innan vi gör det igen. Det är mycket bra för hästarna att få träna på olika underlag och det ger hållbara hästar. Vi var väl färdig i stallet klockan 18.00.

På lördag hade jag stallet själv. Jag började kl. 08 med att fodra dom privata hästarna, sedan släppte jag ut våra egna som är just nu ett antal på 20 hästar. Det är våra egna hästar och hästar som står här för in- och tillridning, samt att vi har några som vi har hästpensionat för. Ägaren är på semester och lämnar sina hästar i trygga händer hos oss, där vi sköter om dom.

Det tog cirka två timmar att sätta på täcken, släppa ut dom och utfodra dom. Känns inte som jag behöver gå på gym direkt. He he...














Vid 10-tiden kom Gunilla ner för att hämta sin hund som jag hade passat under några dagar när hon hade varit borta. Hunden Emma och lille Loke, som våran tax heter, leker och håller bra uppsikt på gården. Inga problem att vara hundvakt när dom sköter sig själva och kan vara lösa på gården.

Jag tog lite frukost med Gunilla som är uppväxt på gården och sedan satt vi och pratade om gamla tider. Isabell som är Gunillas dotter fyllde 20 år här om dagen. Hon började rida för mig på ridskolan i Sunne när hon var 5 år. Gud va tiden går. Vi har en fin kontakt i dag och jag är så glad vi kan hålla kontakten och hjälpa varandra.














På lördag eftermiddag drog jag ner till Karlstad och Färjestad. Där hade jag hoppträningar för ponnyer och hästar. Vi hoppade en bana med lite titthinder och med relaterade avstånd. Relaterade avstånd betyder att ryttaren måste rida på bestämda antal galoppsprång emellan hinder. Allihopa var duktiga och kunde avsluta med bra genomförda övningar. Jag var hemma i Sunne igen klockan åtta.

I går söndag var jag ledig och tog det lugnt. Vi var till Gräsmark och åt lunchbuffé hos Kalasmakeriet på prästgården och det var väldigt bra. Bästa stället jag ätit på här i Sunnetrakten. Jag har varit där ett flertal gånger och jag blir aldrig besviken. Ta en söndagslunch/ middag där. Kanonbra mat och service.

I dag har jag gjort stallet på morgonen med tjejerna och sedan ätit frukost.

Hovslagaren var här i dag också. Vi skor våra hästar varje 8:e vecka, och snart ska vi sko våra treåringar innan dom ska göra sitt 3-årstest i maj. Hästarna får bättre gångarter och vågar hoppa mer när dom har skor.














Malin och Viktoria har nu ridit lite hästar medan jag har haft lite pappersarbete i dag. Jag har betalat fakturor, skickat fakturor och fixat med försäkringar. Jag är ingen kontorsmänniska, och tar därför hjälp med bokföring. Det är bättre jag gör det som jag är bra på, att ha träningar och utbilda hästar.

Malin har ridit två hästar som vi har på utbildning här. Den ena ska grundutbildas i dressyr och lite hoppning. Det är en spansk häst PRE eller andalusier, som är en ponny.

Den andra vi har är en häst som vi hade här som 4-åring, som nu ska vidareutbildas inom hoppning och ska tävlas framöver och kanske försöka kvala till Breeders i 5 års-championatet. Det ska bli spännande och se hur den utvecklas.

Nu ska jag gå ut och rida två hästar, sedan ska jag till ridskolan och ha hoppträningar där i kväll för mina duktiga elever.

Vi hörs i morgon.
/Jarle

Kommentarer

Populära inlägg