Handlag, det man gör mycket blir man bra på

Det var ingen som lärde mig sy, som jag minns det. Men jag satt ofta trollbunden och tittade på när pappa sydde.
Att se hur han la tyget i knät, hur han höll tyget när han sydde knapphål eller hur hårt han drog i tråden när han sydde kråkspark var en ren skönhetsupplevelse. Ett sen länge inövat handlag. Det finns ingen genväg. Det man gör mycket blir man bra på.

Mitt handlag har jag inte ärvt. Det har jag själv arbetat fram genom att sy, sy, sy och sy.
Det jag fick var inspiration till att vilja hålla på.  

Som arbetsterapeut hade jag ett annat handlag. Ett handlag för att lagom lätt och lagom stadigt guida patienters rörelser när rörelseförmåga och balans är satt ur spel.
Det handlaget har man inte fått efter en treårig utbildning. Det måste också tränas många många gånger. Sjukgymnaster och arbetsterapeutkollegor sporrade varandra och ville veta mera och hade utbildningar tills alla hade speciella händer. De gav inspiration till att hålla på.

Jag unnar alla den tillfredsställelsen det ger att ha ett riktigt handlag med något, att känna att man har ”dom rätta chopsen” som min musicerande son skulle sagt. Det kan vara inom vilken verksamhet som helst. Men jag tror att i slöjd och musik finner man den lättast. 

En musiklärare som ville att eleverna skulle öva mera lär ha sagt: ”om du fikar mycket blir du bra på att fika”.

Vad lägger du din tid på?/ Inger Stinnerbom

Kommentarer

Populära inlägg