Låt kreativiteten flöda och följ ditt hjärta

Speciellt när vinterns kyla och mörker sprider sig över vårt avlånga land är det viktigt att hålla kreativitetsflödet uppe och hitta på roliga saker! Viktigt för mig i alla fall, men skulle tippa på att läkare, psykologer och annat kunnigt folk skulle instämma att det höjer livsgnistan.

I förra bloggen berättade jag lite om familjemedlemmarna på gården och visade foto på huset där vi bor. Men det är snarare huset där Lisa och Ronja och möjligtvis katten Luna bor mest…

Lisa skojar och kallar oss särbos, för jag spenderar mer tid 30 meter bort, tvärsöver tomten från huset, i den fina 216 kvm stora ladan med stort L! Där nu även Fred och Bosse bor ju…

Jag har alltid älskat gamla lador, ett stort utrymme med oändliga möjligheter. 
Min första tanke när jag såg ladan var att göra om den till en ”konstlada” eller någon slags ”upplevelse-lada”! Ett ställe där man kan leka och klättra runt, skapa konst och inbjuda till konstvisningar, musiktillställningar och dans etc.
Jag vill göra om hela ladan i sig till ett stycke konst!

Ladan
Denna underbara välbevarade ladubyggnad brann tydligen ned och återbyggdes på -40 talet.

Den hade ett jättefint stall som vi inte har behövt göra någonting med, annat än att skjuva ett par åsnor med lite hö och vatten så var det utrymmet utnyttjat!

Ladan är ju förstås oisolerad och därmed ”lite” kylig att hänga i om vintern. Av kostnadsskäl kan vi ju inte isolera och värma upp hela ladan även om jag skulle önska det!
Men ett litet isolerat utrymme tänkte jag ändå att vi skulle ha där och det utrymmet skulle bli min - så länge drömda om - ateljé!
Så den började jag skapa så snart vi flyttade in.
Det var mycket rivnings arbete till en början, då jag valde att bygga den i det risigaste rummet i hela ladan, troligtvis gamla svinstian…
Med denna ateljé kämpade jag hela förra vintern, och först framåt sommarn började det ändå likna något i stil med vad jag tänkt mig och det blev klart för in-flytt!

Tyvärr hann jag aldrig ta någon bild på hur rummet såg ut från första början men så här såg bygget ut kring juletider i fjol:



För att slutligen se ut så här:



 
Det finns fortfarande lite små detaljer i rummet att slipa på men jag fick så bråttom att möblera och flytta in konsten så fort mattan var lagd och väggarna var målade!

Så med detta isolerade ateljérum har vi skapat oss kreativitet förutsättningar inför vintern. Här kan man nu sitta å måla å pyssla medans november slasket pågår utanför.... och närmaste grannar är två åsnor!

Som ni redan fått lite försmak på…. och vissa av er kanske även tittade in på café Megafon förra månaden där jag hade konstutställning, så gillar jag att måla.
Här följer några bilder på vad som kan skapas en trist ruggig vinternatt på en stilla skogs gård i Värmlandsskogarna..






Nu måste jag ju även få framhäva vintertidens faktiska härligheter också!
Kommer det bara en dump med snö och solen tittar fram ett par timmar som får hela landskapet att glimra magiskt likt tusentals små diamanter, så sitter jag inte inne i ateljén och trycker längre…
För utöver konstskapande så har jag även ett brinnande intresse utav utförsåkning!
Sååå brinnande att på fredagskvällar, när de flesta människor unnar sig en välförtjänt lugn helg med popcorn hemma i tv soffan, så sätter jag takboxen på bilen och pruttar 5-6 timmar norrut, för att tidigt nästa morgon vara först att lägga två spår nedför ett puderbeklätt berg!

Det är få saker som slår friheten av att utmana gravitation och centrifugalkraften genom att dundra ned för mäktiga berg på ett par skidor! Och jag känner att det gör mig frisk och stark av att vistas fjällmiljö.

För att öka på spänningen och glädjen har jag även börjat tävla i Skicross!
En väldigt kul skidsport som går ut på att ta sig ner för en utmanande snabb bana, full av hopp och velodrom-svängar, före sina 3 motståndare som befinner sig samtidigt i banan..
Kring dessa tävlingar har jag även lärt känna många fina nya vänner, som alla delar samma glädje för skidåkning. Skicross är även en väldigt publikvänlig sport, då det händer mycket hela tiden i banan + att man får en trevlig frisk dag på fjället och kan äta lunch i våffelstugor.. så jag rekommenderar varmt att åka å kika på en tävling om ni får chansen.

Här är några bilder från en tävling på ”hemma berget”  - Hovfjället

morgon på berget


skicross bild, starten

skicrossbild med skidåkare, startandes

Martin i Åre! 
Så nu hoppas jag att jag har inspirerat er lite i alla fall inför den långa, mörka, kalla, eländiga vintern! …hade inte jag älskat den så mycket, så hade jag aldrig bott kvar på den här longitud 60 graden!! 
Hörs om ett par dagar! / Martin Skogli

Kommentarer

Populära inlägg