Bergtagen

Bergen har en kraft som förtrollar.
Tossebergsklätten är magiskt. Det är något förtjusande med denna mjuka, magnifika bergstopp. Som en sovande björn i vinteride ligger berget stadigt förankrat i den Värmländska myllan, där Frykens dal är som allra vackrast. Jag är förtrollad av dess existens och har varit det så länge som jag kan minnas.
En av våra besökare skrev i gästboken sommaren 2010 att "Värmland är vanebindande". Tossebergsklätten är beroendeframkallande.

Det finns en lång tradition av servering på Tosseberg. Redan 1928 fanns en liten kiosk där man serverade hembakat bröd och kokkaffe. 78 år senare var det alltså dags för oss att ta över.

Det är en fantastisk chans att driva eget företag, världens bästa skola. Man lär sig genom att praktisera i verkligheten.
Vad utlöste då min entrepenörslängtan?
Mina föräldrar har drivit egna företag under hela min uppväxt. Tidigt var jag van vid att ta eget ansvar och hjälpa till i båda företagen.
Mamma skapade Sunnes första Hälsokostbutik och drev under många år Hälsobaren, en restaurang med fokus på levande föda, det som idag trendigt kallas raw food. Det handlar om vegetariska val och att maten inte hettas upp till mer än 40 grader. Min mamma, Karin var något av en föregångare. Hon var nästan lite för tidigt igång med en verksamhet av detta slaget i Sunne på den tiden, 80-tal, 90-tal. Hälsobaren avvecklades senare, men butiken bestod i många år.

Min pappa Uno, växte upp i en familj där hans far drev egen firma, Folkes billackering. Pappa är den äldsta av de tre sönerna och fick sedan ta över verksamheten när farfar pensionerades. Det är något som han egentligen inte var riktigt tillfreds med, att fortsätta arbeta som billackerare. Han sålde firman och startade eget. Med all sin kunskap om färg och lackering ville han fortsätta i den riktningen, men valde att behandla och hantera möbler och skåpluckor istället för bilar. Företaget döptes till Sunne Lackservice.

När man driver egen verksamhet är en av krafterna viljan att själv få bestämma, och skapa fritt. Ett naturligt steg kan man tycka om man har många idéer och driv.
Jag fick förmånen att gå en starta eget kurs i Sunne kommun regi 2004. Vid kursens början arbetade jag som personlig assistent och hade precis varit mammaledig. Jag hade många visioner varav en, ett framtida Bed & Breakfast.
Det dröjde två år innan möjligheten att ta över verksamheten på Tosseberg dök upp, 2006 i form av en annons i Sunne Nytt. 

Min familj har alltid gillat Tossebergsklätten. Vi har gjort utflykter dit sedan jag var barn. För mig och min familj betyder denna plats väldigt mycket. För många andra också för den delen, har jag förstått genom åren.
Foto Anki Yafele
De flesta som ständigt återkommer har många minnen från denna plats. Någon har spenderat hektiska arbetssomrar där, andra har gift sig, etc. Vi har fått ta del av otaliga historier genom åren.
Jag hoppas att ni fortsätter att komma tillbaka och att nya ansikten bestiger den 2 km långa serpentinvägen upp till en av Värmlands vackraste platser.
Vi finns på plats i år igen. Ett år i taget rullar det på.

Nu kliar det i fingrarna. Det är snart dags att börja förbereda för säsongen med storstädning av alla lokaler så fort som snön har smält undan.

Kommentarer

Unknown sa…
Kommer alltid dit!!
E. sa…
Första gången jag var på Klätten var på min 25-årsdag för två år sedan då Malin och Petra drog dit mig. Tror det var då vi träffades för första gången, kära Anki:-)

Tobbe målar för fullt inför sommaren;-) Och det skulle vara en ära för mig att få spela där i sommar!

Klättkram!
/E.
E. sa…
Första gången jag var på Klätten var på min 25-årsdag för två år sedan då Malin och Petra drog dit mig. Tror det var då vi träffades för första gången, kära Anki:-)

Tobbe målar för fullt inför sommaren;-) Och det skulle vara en ära för mig att få spela där i sommar!

Klättkram!
/E.

Populära inlägg