En svensk klassiker

Vasaloppet är i antågande. Det är mindre än en månad kvar nu. Måste erkänna lite stöddigt att jag har varit mycket delaktig i det hela och redan kommit i mål!

Visste ni att nummerlapparna och västarna till denna anrika tävling har tillverkats i Sunne sedan 1980-talet? Nuförtiden är en del av tillverkningen och produktionen lagd till Kina, tyvärr. Det vore väl riktigt bra om hela produktionen, detta gigantiska projekt enbart fick gynna Sunneföretaget.

Jag arbetar alltså delvis som sömmerska hos företaget Tryck Design. Min slutspurt till målgången var att jag sydde den sista nummerlappen till Vasaloppet för en tid sedan.
Västen på bilden är till för proffsåkarna. Den västen som jag har på mig kommer förra årets vinnare i herrklassen att ha. Han får köra samma nummer i år igen. Hoppas att det ger honom tur. Kanske blir det en favorit i repris? 

Det huvudsakliga fokuset på Tryck Design är givetvis nummerlappar och tävlingsvästar. Petra Adekve som driver företaget tillsammans med sin sambo Patric Gullström, är mångsidig. Förutom det egna företaget designar hon gärna annat, allt ifrån kuddar med personliga foton, alla sorters olika tårtor och andra smarriga bakverk.
Jag kan avslöja att det är hon som är vår egen konditor på Tossebergsklätten. 

Petras designkudde. Detta blir en fin present till gudmor.
Intresset för Vasaloppet har alltid varit stort och i år har det varit något av en rekordrush. Det kan bero på de senaste årens rikliga vintrar och ett växande intresse för skidåkning. Jag hörde att det var fulltecknat av deltagare redan i augusti. Slutsålt.
Det är en ordentlig folkfest och man väl nästan säga att längdskidåkning har blivit något av en folksport. Det är en gigantisk rörelse.

På min sons skola har barnen utedag med utflykt varje vecka. De åker skidor hela vintern så länge snön är farbar. I år var längdskidor slutsålda på många ställen. Det var tom väntetid innan produktionen kom i kapp. Som tur var finns låneskidor till hands på skolan. Min son fick ett par skidor förra året i julklapp, ett par nybörjarskidor med klassisk råttbindning. Ingenting att fortsätta med när man fått riktigt glid under skidorna. Här krävs en nyinvestering för ett fortsatt brinnande intresse och utveckling.

Imorgon bjuder jag på en annorlunda historia i Vasaloppssammanhang.

Kommentarer

E. sa…
Du får gärna lära mig att sy Anki! Har en symaskin som stått i nästan två år nu! Men en dag kommer den väl fram;-)

Spännande att läsa så mycket om dig och din bygd!

Kram & Kärlek
/E.

Populära inlägg