Människors möte

Alla dessa möten av olika karaktärer...
Korta, långa, varma, kalla.
Möten med människor.
Det är ett ögonblick i livet som sätter spår i tillvaron. Ögonblicket då främlingen blir bekant, i det vibrerande mötet. Man delar tillfällig och ömsesidig förståelse och förhoppningsvis respekt. Vi tar tillfället i akt eftersom vi kanske inte möts igen.
Vi är här och nu.
En främling kan vara den du precis vill att han/hon ska vara just då.
Det handlar om att vara vidöppen, att se människan. Att våga lämna dörren på glänt. Den möjligheten kanske aldrig kommer tillbaka med exakt den personen som står framför dig nu.

"Om i ödslig skog
ångest dig betog,
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog"


Ta vara på dina möten. Du vet ju ännu inte vem denna främling är. Det kan senare visa sig vara en mycket viktig person i ditt liv.
Varje möte speglar sig i dig och formar dig till den du är idag. Tänk så här; att jag har något att lära av varje människa som jag möter. På gott och ont. Allt kommer man inte att kunna förstå precis när det händer.

"Giva om vägen besked,
därpå skiljas i fred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed"


Minns du ett sånt där vibrerande möte?
Känn tacksamhet!

Tack för att du finns
Jag är så tacksam för att jag fått möta dig.
För du är speciell och värdefull för mig.


Det som gör dig unik finns i ditt sätt att vara,
din styrka och ditt mod och allt som du kan klara.


Den kärlek som de ger i omtanke av andra ger lärdom
av hur vi ska vara mot varandra.



Du är en sån person man lätt kan hålla kär,
så tack för att du finns, just sådan som du är.

-okänd

Vi har mött varandra virtuellt, här på bloggen.
Jag vill tacka för att ni har följt mig.
Det var trevligt att träffas!
Och vem vet, vi kanske möts igen?

South Africa

Välkommen att hälsa på oss på Tossebergsklätten i sommar.
Vi ses, hoppas jag!

"Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå"
"Alla människors möte
borde vara så"


Hamba kakuhle!
Hej då!



Dikten av Hjalmar Gullberg i sin helhet:
Människors möte
Om i ödslig skog
ångest dig betog,
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog.

Giva om vägen besked,
därpå skiljas i fred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed.

Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte
borde vara så.

Kommentarer

Nina sa…
Hej Anki! Jag har följt din guidade resa i din värld här på Sunnebloggen men även i verkligheten. Jag vill säga att jag i egenskap av en av dina systrar påverkas starkt av din
dela-med-dig-glädje!
Att dela med sig till andra, kända som okända, är förmodligen bland det viktigaste vi kan göra i möten, "... att våga lämna dörren på glänt..." som du uttryckte det.
Kram från Nina
zandra sa…
Det har varit mycket intressant och inspirerande att ta del av dina varierande nedslag i olika ämnen och miljöer, precis som det är att umgås med dig över en kopp te eller ett glas sydafrikanskt vin liksom på barnkalas. Ubuntu.
Unknown sa…
Jag kommmer sakna dig här!! Kan vi inte få ta del av en ny blogg, en blogg av dig Anki?

Populära inlägg