Det är inte mycket som är lagom i Los Angeles

L.A (Los Angeles) är verkligen en stad med stora kontraster. Det är inte mycket som är lagom där. Det finns ett talesätt om L.A som lyder:
Du kan åka skidor på morgonen och vara på stranden på eftermiddagen! Nu har jag inte prövat detta själv, antagligen för att jag inte åkt skidor sedan jag var i skidskolan på Ski Sunne som barn och att jag är lite “frösen” av mig och inte gärna vill hoppa i havet om det nu inte är väldigt varmt i vattnet. Men, det är iallafall fullt möjligt att börja dagen med att åka skidor i San Gabriel bergen och sen sticka till beachen och bada innan solen går ned.
Nu är det inte alla förunnat att göra något sådant och där kommer vi in på en annan stark kontrast. Los Angeles har ett stort problem med fattigdom och hemlöshet. Nästan 50 000 personer bor i tält eller sover på pappkartonger på Los Angeles gator. Ett område som är ett av de värst drabbade är Skid Row i en del av Downtown.  Jag brukade bo i Downtown för några år sedan och det var förkrossande att se hur svårt de hemlösa har det.
I år har staden äntligen fått en större budget för att minska hemlösheten, men det återstår att se hur stor skillnad det blir eftersom hemlösheten ökar med dryga fem procent per år.

Kör man cirka 48 kilometer nordväst om Downtown, så kommer man till den totala motsatsen: Malibu. Här finns milsvida stränder med fantastiska villor med lika fantastiska priser. En kompis till mig är manager för en villa där och den här utsikten kan fås om man kan betalar 65 000 dollars eller 551 440.00 kronor per månad i hyra. Any takers?


Så, det var sista bloggen. Jag trodde nog aldrig att jag skulle blogga, men nu har jag prövat på det med! Det var faktiskt ganska kul.

/Helena

Kommentarer

Populära inlägg