Härlig dag med smågrabbarna

Mitt upp i jobbtempot vill jag även vara ”föräldraledig”. Det är nu de är små och det är nu som chansen finna att skapa en god grund av samhörighet och kontakt, pappa och söner, men det är minsann inte helt enkelt. Många av er känner säkert igen situationen att bli kluven. Men jag försöker ändå släppa så mycket som möjligt av ordinarie arbete dessa dagar, vilket inte går helt och hållet. Minst en timme med telefon och något mejl gör trots allt att det blir mer humant tempo när man är åter på Ingesund. Flow i verksamheten där och mycket som sker.

Victor och Eric gillar att vara med när Pappa Johan tar hand om bilen. 

En härlig känsla varje söndagskväll att veta att i morgon måndag är det bara vi – Victor, Eric och jag. Vi har våra rutiner men denna vecka startade dagen med oljesprutning av bilen i Brunskog. Först skulle vi även spola rent bilen under. Och att göra det på en mack är ju spännande bara det. Underredsbehandling gör susen. Jag har faktiskt inte missat det en enda gång på två bilar, årligen i närmare 20 år. Tog lite extra tid denna gång eftersom de låg efter något i tid. Men väl på plats fanns maskiner att titta på och grabbarna njöt. Tog även en fika med festis och vetelängd en lite längre bit bort från det oljedimmiga täcket.

Veckotradition besök på soptippen

Dagen rusade sedan på med lunch och förstås veckotraditionen med besök på soptippen. Jag överdriver inte, men Eric snart fyra år vet precis var stort wellpapp ska ligga liksom glödlampor, hårdplast och färgat glas. Vi springer runt som om vi vore hemma i köket bland containers och behållare. Handla mat blev nästa projekt. Denna gång med en varsin minikundvagn till Eric och Victor, så det var bara för mig att peka och barnen fick plocka. Brukar fungera riktigt bra faktiskt. Får dock se upp så det inte kommer en vagn i full fart över hälsenan …

Smågrabbarna handlar mat

Därefter lite utelek samtidigt som jag fixade maten, en sväng på stan och till slut hamnade vi på badhuset som jag hade lovat. Mörkret inföll sig vilket gjorde att vi inte åter hann ”padda”. Det vill säga platta till nya gårdsgruset, 9 kubikmeter som vi nyligen fick på. Charlotta hade själv en långdag men till slut sågs vi och det var dags att få de små i säng. Det bästa med föräldradag är att vi får umgås och prata mycket. Smågrabbar har en hel del att beskriva, fråga och förtälja. Däremot är föräldraledig ett konstigt ord …

Ses!
/Johan

Kommentarer

Populära inlägg