Hemma igen, Emma Eklund presenterar sig

Hej!
Under två veckor framöver ska jag gästblogga här på Sunnebloggen, så jag tänkte att det kanske kunde vara på sin plats med en kortare presentation.

Jag heter Emma, är född 1995 och växte upp i Östra Ämtervik strax utanför Sunne. Till vardags arbetar jag som gymnasielärare i engelska och religionskunskap i en närliggande kommun, och på min fritid tycker jag om att träna (gärna löpning!), skriva (prosa och poesi), läsa (gärna skönlitteratur, även om det slinker ned en del faktaböcker också) och måla (helst akryl) - för att nämna några saker. 

Emma Eklund

Under min tonårstid i Sunne var jag fast besluten om att en dag flytta långt bort från Värmland - och så blev det också. Jag hann med London, Umeå och Uppsala innan jag sedan bestämde mig för att trots allt flytta tillbaka hem-hem: till skogen, familjen och barndomsvännerna. Under min vistelse här på Sunnebloggen tänkte jag skriva en del om just det: vad som känns hemma och inte, och om att återupptäcka småstaden man en gång bestämde sig för att lämna. 

Hem, nära till skog och mark

Tanken om att flytta tillbaka till Värmland väcktes ”på riktigt” under vårvintern 2020 i Uppsala. När coronaviruset blev ett faktum och jag således spenderade min sista termin på universitetet med fjärrstudier i min studentlägenhet så slogs jag av hur mycket jag faktiskt saknade att bo på ett ställe där det var nära till skog och mark.

Eftersom jag närmade mig lärarexamen började det också bli dags att söka jobb, och via en bekant fick jag nys om en tjänst som lärare på gymnasiet strax norr om Sunne. Så, jag hörde av mig till skolan ifråga, fick komma på intervju - och så, en dag i april det året så fick jag veta att jag fått jobbet. Det var inte utan att jag undrade vad tusan jag gett mig in på, men jag tänkte ändå att det inte skulle skada att testa. I värsta fall var det ju bara att säga upp sig och flytta tillbaka österut. Inte svårare än så. 

Nu har jag varit tillbaka i Värmland och Fryksdalen i lite drygt ett och ett halvt år. Och vet ni? Jag älskar det. Jag känner mig hemma här. Hemma-hemma. I mina inlägg här på Sunnebloggen tänkte jag skriva om charmen med småstaden, om mina favoritpärlor i Fryksdalen, tipsa om litteratur med Värmlandstema och om den existentiella tillfredsställelsen av att spendera tid i naturen. Jag hoppas att ni vill haka på!

Hälsningar Emma Eklund


Kommentarer

Populära inlägg