Långloppsskidtävlingarna tv-sänds i 80 länder















För de allra flesta längdskidåkare är det inte helt enkelt att få ekonomin att gå runt. Man kan jobba lite vid sidan av eller studera och leva på bidrag och lån. Men inte heller det är helt enkelt att få in i kalkylen. 

I mitt förra inlägg berättade jag om träning och förklarade hur mycket tid det tar. Den mängden träning som krävs för att någon gång kunna nå dit man vill är extrem. Även tävlingshelger tar tid då man oftast behöver resa iväg på en onsdag eller torsdag för att sedan kunna tävla på helgen och åka hem på söndag. 

Många arbetsgivare vill ha anställda som jobbar 100% eller specifika tider. När man pluggar är det oftast fasta datum för tentor och andra tillfällen då du behöver vara på plats. Även om det går att plugga mindre än 100% och på distans som oftast fungerar bra, så får du bidrag efter antal % du läser och då räcker det ändå inte till. 

Man behöver alltså människor runt omkring som tror på det man gör och vill vara en del av din satsning. 

Privatpersoner med i satsningen

Många skidåkare söker sponsring av företag och det gör självklart jag också. Men jag tycker även att det är kul att låta privatpersoner vara en del av min satsning och min framgång i skidspåret. 

För några år sedan kom jag på en idé där privatpersoner kunde gå med i en grupp på Facebook och stötta mig med 1kr/tränad timme. En grupp som fortfarande är väldigt uppskattad av både mig och de som är med i gruppen. Det hjälper enormt mycket samtidigt som jag hoppas att de som är med i gruppen verkligen känner att de är en del av min framgång och hur mycket jag uppskattar det de gör. 









Tävlingarna tv-sänds i 80 länder

När det kommer till företags-sponsorer har jag idag inte så många och söker just nu fler. Jag tror att det kommer vara många intresserade nu framöver när jag får synas i SVT och 16 andra kanaler i över 80 olika länder. De företag som satsar på marknadsföring inom längdskidor idag får en extrem exponering för lite pengar. 

Visma Ski Classics hade under första helgen i år lite mer än 1,2 miljoner tittare i SVT och totalt ett antal miljoner tittare världen över redan förra året innan SVT sände.

Man kan synas ganska bra med en logga på vätskebältet, skidhållaren och tävlingsdräkten. Men även på träningskläder, sociala medier och bil.

Idag i sponsor-gruppen på Facebook har jag valt att gå över mer på valfria gåvor och har även börjat skicka ut SMS till dem i gruppen med lite information innan tävlingarna som jag tror har varit väldigt uppskattat. 

Om du är intresserad av att gå med i gruppen så kan du söka på ”Gabbe Strid Fanpage” på Facebook eller bara skicka till mig på valfritt sätt. 

Imorgon i sista inlägget kommer jag att sammanfatta samt berätta mer om mina framtidsmål och visioner! 

/Gabriel Strid




Kommentarer

Populära inlägg