Sju Sunnefavoriter

 En stor anledning till att jag drogs bort från Fryksdalen från första början var känslan av att här inte fanns något att göra. Och faktiskt, på den tiden så var det nog sant för min del.
Jag är väldigt glad att jag vågat pröva mina vingar såväl utomlands som på andra ställen i Sverige - det har gett mig många fina erfarenheter och många nyttiga perspektiv.
Men, det har också gett mig insikten om att Sunne inte är så tråkigt som jag trodde som sextonåring. Tvärtom.
I höstas kom en av mina vänner från Uppsala hit för att hälsa på över en helg, och hon förvånades över den lista av grejer med förslag på vad vi kunde göra som jag skickade till henne.
Det hela slutade med att vi gick på konstutställning (Sundsbergs gård), fikade på nyöppnade Villa Helios, betade av julmarknad på Mårbacka - och gick långa promenader med höstsolen i ansiktet längs med Fryken. Hade det inte varit för att hennes buss var framme ganska sent på fredagen så hade vi hunnit med Stand-up på Ås Brunn också, bara en sån sak.

Emma på Selma Spa

Här finns saker att se och göra, och i det här inlägget tänkte jag lista sju personliga Sunnefavoriter: 

  1. Back-Kajsas väg, Östra Ämtervik.
    Jag får erkänna att jag faktiskt inte gick den här vandringsleden för första gången förrän i vuxen ålder, och då är jag ändå uppvuxen i Östra Ämtervik. Det är lätt att bli hemmablind, antar jag. Det här är iallafall en jättefin och lagom lång vandringsled, med väldigt vacker utsikt på toppen. 
  2. Café Villa Helios.
    När jag var liten huserade Fryksdalshälsan i det här huset, men jag vet att jag brukade gå förbi och undra över hur det såg ut inuti, eftersom utsidan ju var så fin. Nu vet jag hur det ser ut inuti, eftersom det numera är ett café. Ett riktigt bra sådant dessutom, med vacker inredning och goda bakverk. Väl värt ett besök.
  3. The Alma Löv Museum.
    (Säsong: Sommar) Ärligt talat, har man inte varit på Alma Löv är det hög tid att åka dit. Det är konstigt, knäppt, roligt och alldeles underbart. Och framförallt: det är så jäkla coolt att ett sånt ställe finns här? Konst när den är som bäst. https://www.almalov.se/ 
  4. Studio Mark & Jimena.
    Tyvärr finns ju butiken i centrum inte kvar längre, men man kan fortfarande besöka Mark och Jimena i deras studio i Gräsmark. Jag gillar fotokonst, och tycker att det är jättecoolt att det finns folk som vågar satsa på det här i krokarna. https://studiomarkjimena.com/ 
  5. Selma Spa.
    Det är väl svårt att missa att Selma Spa finns, men ibland är det lätt att glömma att man faktiskt inte måste checka in för att kunna ha glädje av stället. I hur många småstäder är det möjligt att gå och ta en kaffe vid 20-tiden på kvällen om man känner för det? Jag tycker att det bidrar jättemycket till orten att det finns ett hotell av den här klassen och storleken – storstadskänsla i miniatyrformat, helt enkelt. 
  6. Stand-up på slottet/Ås Brunn.
    Nu har ju pandemin ställt till det de senaste åren, men hur härligt är det inte att det finns folk som orkar se till att såväl Magnus Betnér som Sandra Ilar kommer hit för att få folk att skratta? I mitten på Mars kommer Al Pitcher till Östra Ämtervik, bara en sådan sak.
  7. Kulinarika på Aplungen.
    Nej men alltså. Det är så gott. Åk dit, gör det bara. Jag älskar ställen där det är tydligt att de som driver det hela vet vad dom håller på med, och så är det verkligen hos Bibbi och Anders. Dom kan mat, så enkelt är det.
Kulinarika på Aplungen, väl värt ett besök

Bubblare: Det nybyggda gångstråket längs med Fryken vid Torvnäs. Perfekt att ta med sig en picknick-korg hit om man är sugen på utflykt men inte vill åka iväg så långt!

Hälsningar Emma


Kommentarer

Hej Emma! 👋🏻 Tack så mycket för nämnt oss i bloggen, vi är tacksamma för dina ord!

Det betyder speciella mycket för oss som båda är invånarna och kämpar vi hårt på hela tiden. Nu är på våra tredje år till verksamheten, vi växer fram över.

Marks konstfoto ska på flera utställningar i år, t.ex. påsks runda hos Frykenstrand, Galleri Passagen i Årjäng och Laxholmen Kulturhuset i sommar mm …

Vi kommer öppna vår sommarbutik någon gång i maj, du och Sunnebor är så välkomna!

Ha det fint och hoppas att träffa i sommar! // Mark & Jimena, Studio Mark & Jimena
Anonym sa…
Väldigt bra tips att få ska till Sunne i sommar !❤️Bibbi Månsson hela min släkt på mammas sida är fryksdalingat

Populära inlägg