Strängare skola i Holland

Den här gången ska jag berätta mer om skillnader på skolan i Holland och Sverige. Högstadiet i Holland: hur ser det ut? Skolorna är mycket större än i Sverige och det finns mycket mer elever ungefär mellan åtta hundra och två tusen. Det finns mer klassrum och lektionerna är lite annorlunda. Nivån är mycket högre. I Holland finns det också indelningar mellan elever. Om man är inte så smart får man en lägre nivå. När man är smart kan man få en högre nivå. Om man går på den lättare nivån ska man gå 4 år i skolan. Om man får gå till den högre nivån ska man gå i skolan i 5 eller 6 år. Nivåerna heter VMBO (förberedande medelyrkesskola, 4 år), HAVO (gymnasieskola som förbereder för högskola, 5 år) och VWO (universitetsförberedande undervisning, 6 år) I de första tre årskurserna inom holländska högstadiet har man följande skolämnen: - holländska /franska /engelska/tyska - biologi/matematik/fysik/kemi - historia/geografi/ekonomi/teknik/vård - bild/slöjd/gympa/dans/drama I skolan får eleverna ett betyg med siffror fyra gånger om året. Jag har aldrig gått i mellanstadiet i Holland, men min kompis Laurens berättade för mig att det var så på hans skola. Nu har vi 5 eller 6 veckor kvar till vårt nästa lov. Jag tycker att skolan i Holland är bättre för att man lär sig mer. Och skolan är strängare. Men i Sverige har man mer raster! Michiel

Kommentarer

Populära inlägg