Dags att få jord under naglarna igen

Det börjar bli dags att få jord under naglarna igen. Min trädgård är ett evighetsprojekt som skänker lika mycket glädje varje vår. Det är precis nu allt det roliga börjar, när jag tittar ut så ser jag scillan, krokusarna och snödropparna titta upp ur jorden. 

Blombild från trädgården
Lika roligt som jag tycker att det är med perenner, lika tråkigt tycker jag att det är att plantera blommor som blommar endast en sommar. Vad är det med perennerna, och även lökarna, som lockar så? Kanske är det den förunderliga livskraften, att de överlever våra kalla vintrar under is och snö och tittar upp igen när våren kommer. Oftast växer de till sig och blir större från år till år.
Så bjuder de alltid på en utmaning, att plantera en ny perenn är alltid ett experiment, de finns ju för alla miljöer – torrt och soligt, blött och skuggigt… Och för en rad olika växtzoner. Vilken kommer att klara sig i min rabatt? Alltid spännande. Experimenterandet kan leda till ganska dyra misslyckanden ibland (bittert tänker jag främst på ett magnolior). 

I år ska jag plantera fler pioner, det är den absoluta favoriten. Utmanaren på den positionen är liljor och rosor av alla de slag. 

Fem somrar i slutet av 80-talet och början av 90-talet jobbade jag på Mårbacka. På den tiden var jag inte speciellt intresserad av trädgård utan mest av Selma Lagerlöfs liv och diktning. Jag kunde inte riktigt tillgodogöra mig den vackra trädgården och all den historia som faktiskt finns kring den. Då levde den också en ganska tynande tillvaro, men lyckligtvis restaurerades i mitten av 90-talet att landskapsarkitekten Anna Tandre och i dag är det en fantastisk trädgård med alla sina härligheter.
Tack och lov ligger Östmansby bara fem minuters bilfärd bord från Mårbacka och en skön trädgårdsupplevelse. /Maria Matseke

Kommentarer

Populära inlägg