En ny karriärstanke tar form

Det var såklart helt fantastiskt att få flytta till Stockholm, att få flytta tillsammans med min Mikael efter två års distans, slippa åka så långa resor hela tiden och att börja på ett nytt liv. Men att lämna familjen med mamma, pappa och två små bröder som bara var 13 och 15 år och familjens hund Tintin var det värsta jag gjort. Jag kände att jag hade lämnat dem. Även om jag var hemma mycket, och tiden hemma blev av högre kvalitet så var det i tårar jag lämnade Sunne varje gång.
 
Efter ett par år i Golfförbundet blev jag tillfrågad ofta om att delta i olika event och som talare på olika konferenser. Jag har gjort allt från tv-sända föreläsningar, till styrelseutvecklingsarbeten med näringslivschefer, och föreläsningar på alla typer av konferenser. Underbart roligt! Om du som läser får frågan att tala inför andra människor, ta den! Första gången, kanske både andra och tredje, svimmar du antagligen nästan – sen hoppar du av lycka!  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som ordförande i ett specialidrottsförbund (ex. Svenska Golfförbundet) deltar man i ett antal nätverk, bland annat i Riksidrottsförbundet. Ja, historien upprepar sig. Jag var på en träff, träffade en makalöst duktig ordförande som uppmanade mig att söka en plats i ungdomsrådet. Jag gjorde det. Ojoj vad jag sökte igen.
 
Och bannemej om jag inte kom in! Så 2011 valdes jag in, och halvåret senare valdes jag till vice ordförande. Självklart hade jag nu en ny karriärstanke; att bli generalsekreterare på Riksidrottsförbundet. Idag är en av mina förebilder och vänner Birgitta Ljung, just det, vilket är ett fantastiskt mycket bättre alternativ!
 
Någonstans kände jag kanske att det här med yrkesval varierat en aning genom åren, och att det började bli dags att faktiskt bestämma sig för något. Alltså var jag tillbaka till 18 års ålder igen, när man ska söka utbildning.
 
Jag hade ingen aning om vad skulle jobba som. Jag hade en halv lärarutbildning, men kände inte för det till 100 %. Jag bröt därför min utbildning under ett år och studerade lite ekonomi och ledarskap på Stockholms Universitet.
 
Redan på högstadiet när jag var (hör nu!) chefredaktör på Fryxellska skolans skoltidning (ja, du hörde rätt.) så hade jag börjat intressera mig för politik och intervjuade då Jan-Evert Rådhström, riksdagsledamot från Sunne. Eller intervju vad väl att ta i, jag var mest uppslukad i vilket jobb han verkade ha och han pratade på.
 
Sedan dess har jag haft koll på honom och hans uppdrag lite då och då. Med det i ryggen tillsammans med mina uppdrag i idrotten med påverkansarbete började jag kunna lägga ihop ett och ett – jag gillar påverkansarbete och att vara en del i att driva processer. Tanken på politik växte och jag läste på lite, höll öron och ögon öppna, men fortsatte med mina påbörjade uppdrag ett tag till…
 
/Sofia

Kommentarer

Populära inlägg