Ready, Taking off, Check!


Helikopter för landning

Klart starta: En fiktiv historia

READY?
READY!
TAKING OFF!
CHECK!

Checklistorna är genomförda och vi har fått tornets tillstånd att starta. Vi lyfter och går mot larmet.

Två bilar har kolliderat utanför Sunne och skadeläget är oklart. Rutinerna sitter där de ska och vi vet vad vi ska göra.

”Ambulans är på väg och har fem minuter kvar”, meddelar SOS-operatören på RAKEL (vårt kommunikationssystem).

Helikoptern är nu uppe i marschfart, 230 km/h. 
”7 minuter till landning”
Läkaren genomför en medicinsk briefing. Vad kan vi komma att möta på plats? Vilken utrustning kan vi komma att behöva? Hur ska vi dela upp arbetet och vilket sjukhus tror vi skulle kunna vara aktuellt? Vi pratar ihop oss och skapar en gemensam lägesbild.

Blåljusen från ambulansen och räddningstjänsten syns tydligt och vi letar nu efter bästa landningsplatsen där det är fritt från hinder, ledningar och lösa föremål.

”Vad tror ni om att landa på fältets norra del? Ser ni några ledningar?” frågar piloten samtidigt som han/hon flyger över olycksplatsen.

Platsen ser bra ut, inget staket eller dike mellan oss och olycksplatsen. Vi kommer att kunna ta oss fram obehindrat.

Den slutgiltiga inflygningen påbörjas och det är mycket kommunikation på väg ner. Jag övervakar instrument och läser ut värden. Piloten, jag och läkaren tittar ut och scannar området efter hinder, panikslagna människor som kan komma, lösa föremål som kan blåsa upp (man vet aldrig vad som kan hända). Hela tiden beredda att avbryta landningen och stiga upp igen.

”Klart lämna” hörs från piloten efter att vi landat och så fort rotorbladen har stannat växlar jag som HCM mentalt över från höjd, fart och checklistor till patient, bår och vitalparametrar.

Vy över Värmland


Ovan molnen


Vår vardag

Det är ungefär så här vår vardag kan se ut när vi är på väg mot ett larm. Men dit har vi inte kommit än idag.

Dagen har precis börjat när vi, hela besättningen (pilot, HCM, läkare och tekniker), samlas på vårt kontor för att säga hej till varandra och planlägga dagen.

Vi går igenom statusen på oss. Hur mår vi? Vad är status på helikoptern? Allt i syfte att försöka fånga upp orsaker som skulle kunna begränsa oss. Vi tittar på väderprognosen och lägger upp en gemensam plan för dagen; Övningar som ska genomföras, medicinsk utrustning som ska kontrolleras och så vidare.


Dagens besättning med för dagen en extra person ombord: tekniker, läkare, medåkare, HCM och pilot. Hanna tvåa från höger

Kontroll av utrustning


Inne i helikoptern



Ultraljudsapparat; dagens övning


Övning varje dag

Vi övar varje dag. Idag är det läkarens tur att hålla i taktpinnen och visa, lära och demonstrera för oss andra hur han använder ultraljudsapparaten. Den behövs för att kunna upptäcka inre blödningar och skador på patienten i ett tidigt skede, redan ute på skadeplats. En av oss får agera patient och idag blev det jag. Fanns ju en del att kika på där inne dessutom!

Dagen försvinner i ett rasande tempo. RAKEL tjuter till några gånger men det blir hittills avbrutna uppdrag för vår del. Läget är lugnt hos patienterna och vi behövs inte i nuläget. Så rullar det på fram till natten och vi hinner kasta oss upp och iväg två gånger innan fredagsmorgonen är här.

Ingen dag är ju den andra lik. Ibland hinner vi både äta, träna och sova, medan andra dagar kan vi sitta och peta i matlådan och fundera över om den där fisken verkligen är ätbar efter att ha passerat mikron en fjärde gång … Men det är också charmen med vårt jobb. Att inte veta, men ändå kunna förbereda sig på det.

Nattflygning med NVG

När mörkret faller förbereder vi oss inför nattens flygningar och våra hjälmar får ett nytt utseende med våra Night Vision Goggles (NVG).

NVG-utrustning (Night Vision Goggles)


NVG in action

NVG är en mörkerkikare som förstärker det befintliga ljuset från bland annat månen, stjärnor och samhällen, vilket gör att vi ser terrängen otroligt mycket bättre när det annars skulle vara kolsvart ute.

Det har nu hunnit bli fredag. Det är dags för mig att gå hem och en annan HCM att ta över.
Jag vill passa på att önska dig en fin helg och hoppas att du hänger med även nästa vecka som är min sista vecka som gäst på Sunnebloggen./ Kram Hanna

Nattflygning över stad

Kommentarer

Populära inlägg