Körsång, julshow, julkonserter och luciatåg

Att vara sångpedagog och sångerska runt jul är ingen ”julefrid” direkt, känns mer som ett julmaraton. Men om fler maraton hade varit så här roliga då hade jag gärna satt på mig löparskorna som står hemma och dammar och sprungit från september till nyår.
Närmaste veckorna ska utöver det vanliga fyllas med körsång på julmarknad, stor julshow med mina elever, flera julkonserter tillsammans med Johan, 12 luciatåg med jobbet och det viktigaste så klart; luciatåg på dagis med mina två guldklimpar och alla kompisar där!

Förra årets Luciatåg på dagis som var utomhus kl.8 på morgonen.
Är alltid stort när man når sina mål med diverse projekt, framförallt som lärare då jag tillsammans med eleven/eleverna har övat och övat och tränat och tränat för att allt ska sitta. När jag ser eleven växer flera meter och blir stolt och nöjd med sin prestation. Då har man fått belöningen. Man kan bara sitta, lyssna och följa med i skratt och gråt. 
Förstår att du blev lite avundsjuk där… det är faktiskt värdens bästa jobb! 

I måndags lät det så här bra på luciaövningen (med skolans lilla luciatåg)

Film från Luciarepet




Jag jobbar som sångpedagog på en fantastisk friskola i Arvika, Estetiska skolans gymnasium Stage and Perform samt en viss del även på Estetiska skolans högstadium.
En liten skola (som bara växer och växer) där vi tar av oss skorna när vi kommer in, där alla elever umgås med varandra oavsett ålder (det hade jag aldrig vågat som tonåring) och rektorn kan namnen på alla elever. Tycker det kännetecknar trivseln och tryggheten som infinner sig hos oss.
Där får jag undervisa gymnasie- och högstadieelever i sång, vokalensemble och kör. Trivs som fisken i vattnet, men det är klart att det är en skola som siktar högt med undervisningen och musiken, så man får ligga i och vara i fronten.

Partytema på jobbet då sjuorna har fredagskör, gymnasieband kompar, jag
och Maria Hebbe leder kören
Hoppas du som läser kan ta dig tid att uppleva ett luciatåg eller någon julkonsert i år, för levande musik ger SÅ mycket mer än vad inspelad musik någonsin kan ge. Du som publik är en del av känslorna och stämningen som skapas och minnena som alla bevarar efter en konsert. 

Från högstadiets Lalehprojekt i våras, högstadiekören tillsammans med barn från Säffle.

Film från Lalehkonserten



/Charlotta

Kommentarer

Populära inlägg