"Vi valde en gran utan topp..."

Julen är snart för dörren!

...jag missade det. I år missade jag jul på Mårbacka. Det har jag svårt att smälta. Det är en tradition jag brukar ha, julklapparna som inhandlas där till familjen. Ni vet de där kopparna med drakar på sidorna, hon som står längst in till höger när man kommer in i den gamla ladan. Det är där Sarah brukar få sin julklapp. Så i år får jag hitta något annat än en drake.





























Knäck, pepparkakor, smörkola och mycket mer ska ju fixas innan. Min tradition har i många år varit att ha en julpysseldag med min vän och hennes barn. I år är de tre små småttingar som kommer vilja vara med i julstöket. Det kommer bli spännande detta. Många små händer som vill vara med och göra pepparkakor.

För att göra det lite mer spännande tänkte jag ta med kristyr detta år och göra stora pepparkakor. Ni vet de som man hänger i fönstret så vackert. Men i ärlighetens namn brukar det snarare vara så att ganska fort slutar det med att jag leker med barnen och hon får fixa julbakandet. Tålamodet är inte så stort hos småttingarna än.

En annan jultradition är jakten på den perfekta granen. När vi lyckas få ihop våra scheman så brukar det vara jag, min bror, två kusiner och Sarah som ger oss ut på den årliga julgransjakten. Den 23 december ger vi oss ut i skogarna. Vi har ju turen att äga egen skog som vi kan shoppa i inför julen. Det brukar dock ta sin stund. För det ska ju vara den perfekta granen.












Ett år var Sarah och jag själva ute och hämtade gran. Vi fick kritik. För vi valde en gran utan topp. Vi tyckte lite synd om den som stod där alldeles själv i skogen utan sin topp så vi tog med den hem. Men det året hade vi för en gångs skull inte problemet med att toppen tog i taket i alla fall. Vi får se vad det blir för gran i år, en med topp har vi i alla fall lovat.

/Louise














Kommentarer

Populära inlägg