Nämnde jag förresten att jag alltid har gillat böcker?

Östergötland. En bit av Sveriges vagga.
Landskapet runt Malexander påminner lite om Fryksdalen, även om bergen givetvis är blåare i Värmland. Vi bor ett stenkast från klarvattensjön Sommen, som nästan kan mäta sig med Fryken i skönhet. Dessutom är Östergötland ett kulturlandskap, precis som Värmland, och allt det här gör sitt till för trivseln.

Där Värmland har Selma Lagerlöf och Mårbacka, där har Östergötland Ellen Key och hennes Strand. I Värmland föddes Fröding på Alster, i Östergötland bosatte sig Verner von Heidenstam på Övralid. Samtliga deltog i Stockholms kulturetablissemang och träffades ofta hos Karl Otto och Lisen Bonnier, på Nedre Manilla på Djurgården.
Jag och mina kollegor på Bonnierförlagen hade den stora förmånen att i januari få en exklusiv guidad visning där bland alla porträtt. Författarhistoriens vingslag var högst påtagliga.

Selma Lagerlöf, Ellen Key och Göran Tunström på Nedre Manilla

Nämnde jag förresten att jag alltid har gillat böcker?
Astrid Lindgrens allra första bok
samt två andra jag läste sönder
Upplevde inte en födelsedag eller jul utan trevliga bokpaket, inköpta av mamma och pappa. Sparade lite av veckopengen och köpte böcker på Håkanssons bokhandel.

Lånade dessutom allt som gick att låna på biblioteket – och då pratar vi om biblioteket som låg en våning över det gamla postkontoret.
Sunne hade ingen ungdomsgård, så det var på biblioteket man hängde. 

Tillbringade även många, många sena kvällar och nätter med att läsa under täcket med hjälp av en ficklampa – något som mina föräldrar inte hade den blekaste aning om!

Två stora värmländska Berg
Stig Berg

Bengt Berg
Försöker ha köpstopp ibland. Det går inget vidare. Detta är en del av våra böcker.

Bokhyllor

Lite kuriosa:


  • Deltog i samma teckningstävling i NWT (-72) som Rikard Wolff
  • Fick genom samma tävling också en brevvän i Arvika. Vi skriver fortfarande till varandra då och då, och hon bor numera i Gräsmark
  • Har badat i författaren Philip Roths swimmingpool i Connecticut. Fundera på den ni!
  • Kunde ha fått jobb som nanny hos författaren Erica Jong i New York men åkte hem istället 
  • Har druckit öl med Ulf Adelson på tåget mellan Stockholm och Karlstad
  • Har tävlat i Jeopardy men kom bara trea
  • Har tävlat i Vem vet mest två gånger, utan att komma till finalen. Irriterande
  • Chansade lite när jag satt i heta stolen i Postkodmiljonären. Föll från 225.000 ner till ”bara” 100.000 kr. Kommer alltid att komma ihåg att Uruguay blev de allra första världsmästarna i fotboll 1930. Alltid.
  • Mannen och jag befann oss samtidigt på Svenska sjömanskyrkan i New York vid juletid 1977, utan att känna varandra
  • Jobbade min tredje vecka på Sparbanken i Boxholm när vi blev rånade

Tack till K som frågade mig – tvekade lite först men tog sedan mod till mig. Man måste utmana sig själv, det är alltid bra.
Du och ”de andra fyra” samt B i Norge och M i Grekland finns ofta i mina tankar. Ni vet vilka ni är!

Tack till alla läsare av Sunnebloggen! Skulle ni förresten möta någon som går omkring i Sunne med ett fånigt leende på läpparna, då är det högst troligt jag som är på besök. Hemma, i mitt Sunne.

Hälsningar Helene Norrby


Kommentarer

Populära inlägg