Sjökapten i Malexander eller Rosenthal i Stockholm

Sommaren 1979 behövde turistbyrån sommarvikarier som kunde guida och ta hand om turister. Det lät ju kul, och minsann fick jag inte användning av min tyska.
Här träffade jag S från Halmstad som skulle jobba som skeppare på turistbåten Fryksdalingen. Han gick annars i Kalmar och läste till kapten på Sjöbefälsskolan, och jag skulle gå färdigt sekreterarskolan i Karlstad (trevlig stad, förresten!).

Vi höll tät kontakt och hälsade på varandra. Vid något tillfälle under hösten åkte vi till Malexander, Östergötland, där hans föräldrar hade ett hus. S nämnde vid något tillfälle att i Malexander skulle han faktiskt kunna tänka sig att bo så småningom. Som sjökapten kan man ju bo var som helst.
” Över min döda kropp. Jag bosätter mig icke i den här hålan. Aldrig. Bara glöm det!” sa jag. ”Jag ska bo i Stockholm, där det händer något”

Vy över Malexander
Sagt och gjort, i januari -80 siktade jag på Sveriges huvudstad och fick mitt första riktiga jobb på porslinsfirman Rosenthals skandinaviska försäljningskontor på Norrlandsgatan. Mitt i smeten, precis som jag ville. Trevlig stad, underbart! A flyttade dit ungefär samtidigt, och vi hade mycket roligt ihop.

Fick börja arbetet med att åka med till Rosenthals stora 100-årsfest i Tyskland. Kul! Hade till min stora förvåning, även stor nytta av det jag hade lärt mig på sekreterarkursen.
Affärstyskan var verkligen så där stel och korrekt, precis som vi hade läst oss till och telexapparaten var från 1962. Googla om du inte vet vad telefax är. Dessutom var chefen så gammaldags att han fortfarande ville att man skulle stenografera. Tack Melin! 

Är det någon som fortfarande använder stenografi, tro?

”Det frapperade mig att prisskillnaden var så liten”  - ja, jisses….
Blev intresserad av glas och porslin under den här tiden – det är ju en klar fördel om man ska jobba med det. Många är de loppisfynd jag har släpat hem under åren, och idag hittar jag ofta porslin jag jobbat med på Rosenthal.

Rosenthals härliga påsvaser, design Tapio Wirkkala
Hälsningar Helene Norrby

Kommentarer

Populära inlägg