Kultural Fest

Förra året startade Kultural Fest i Sunne. På nationaldagen den 6 juni kunde människor i alla åldrar ta del av aktiviteter, mat från olika länder och musikuppträdanden. Vi besökte festivalen och blev väldigt positivt överraskade av att en så välbesökt och välorganiserad festival kunnat uppstå på så kort tid. Vi hälsade på vänner, bekanta och helt nya ansikten, solen strålade och vi var där i flera timmar. Vi tyckte att det var så härligt att alla samlades och det var verklig feststämning.

Det är Danielle James som startade och organiserar hela projektet, och jag hade ett samtal med henne om sin bakgrund och varför hon tycker det är viktigt med en mötesplats som Kultural Fest.

Danielle kommer från USA och flyttade till Sunne för tre år sedan. Hon träffade sin man på en vandring i Kalifornien, och efter fyra år tillsammans i USA så bestämde de sig för att flytta till hans hemstad: Sunne.

Danielle James med sin hund Clyde

Hur var det att flytta till Sunne?
- Det var fint! Jag älskar naturen, den är så vacker. Vi bor alldeles vid en skog, så vi ser älgar och rävar hela tiden. Men jag har upplevt att det är lite svårt att få svenska vänner. Många av mina vänner är också utländska. Jag tycker verkligen om Sunne, men jag har märkt att det finns en klyfta i samhället, att grannar inte alltid känner varandra. Jag ville sammanföra människorna i Sunne, så därför startade jag Kultural Fest.

Berätta om Kultural fest!
- Det är en fest för alla i Sunne! Vi har flera bord där människor från olika länder presenterar sin kultur och säljer eller bjuder på mat. Mat för människor samman!

- Personer som sysslar med hantverk kommer sälja vävda mattor och kläder. Kaféer och lokala matproducenter kommer förhoppningsvis medverka, då kan man köpa t.ex. honung och saft. Vi tycker också det är viktigt att invånarna i Sunne får ta del av organisationer som finns tillgängliga, därför kommer Naturskyddsföreningen ha ett bord och informera om vad de gör i Sunne.


Ansiktsmålning på Kultural Fest 2018

- Det kommer att finnas aktiviteter under hela festivalen. Man kan testa att gå på lina, lära sig att knyta makramé, få en ansiktsmålning  eller ta del av lekar för alla barn. Vi kommer ha en scen för musikuppträdanden, bland annat Blå Björk kommer spela. Förra årets fest gick jättebra, vi hade tio bord, fullt av aktiviteter hela dagen och fyra hundra besökare, men detta året hoppas vi såklart på ännu fler.

Går det att anmäla sitt intresse om man är intresserad av att medverka?
- Självklart! Alla är välkomna att höra av sig till mig. Om man vill vara volontär, bjuda på mat, sälja något man har skapat, sjunga och spela, eller något annat som man tycker skulle passa in.

Tack Danny för ditt initiativ och ditt engagemang, vi ser fram emot nästa Kultural Fest!

/Susanne

Kontaka Danielle:
0767 77 39 70
danielle7762@gmail.com
www.kulturalfest.webs.com

Kommentarer

Populära inlägg