Elevstödjande funktioner

Varje torsdag träffas elevhälsoteamet som består av specialpedagog Marie Klarström, biträdande rektor Bibbi Eriksson och Studie- och yrkesvägledare Caroline Dahlberg. Syftet är att hitta stöd, strategier och samverkansformer som främjar elevernas möjligheter att fullfölja sina studier. Vi samverkar till exempel Arbetsmarknadsenheten, Individ och familjeomsorgen och med Arbetsförmedlingen. Ett annat syfte är att ha ett forum för att utveckla verksamheten där pedagogiska utmaningar lyfts tillsammans med lärarna och nya arbetsmetoder tas fram gemensamt.


Två andra funktioner som nästan alla elever kommer i kontakt med är studie- och yrkesvägledning och elevcoachningen, men vad är det? Och vad är skillnaden?

Caroline, du är SYV, studie- och yrkesvägledare, när träffar man dig och varför?
- Mig kan alla träffa som har fyllt 20 år och som bor i Sunne kommun. Många kommer för att få information om utbildningsvägar och se över sina betyg men det går lika bra att komma om man känner att man behöver en förändring i sitt yrkesliv men inte vet hur eller mot vad. När man är ny elev hos oss så träffar man mig för att göra en bra planering som vi sedan följer upp och korrigerar om det behövs. Eleverna hos oss har ofta fullt upp i sina liv och kan ha behov av att prata om sin situation för att få ihop pusslet. Om eleven vill kan jag hjälpa till att få kontakt med andra instanser som kan behövas som stöd för att kunna fullfölja sina studier. Jag samarbetar med Individ- och familjeomsorgen, vården och Arbetsmarknadsenheten ofta tillexempel. Jag älskar mitt jobb och säger nästan varje dag att jag har världens bästa jobb!

Caroline är studie- och yrkesvägledare på LärCenter.


Ammi Sundberg, du jobbar som studiecoach, när träffar man dig och vad är din roll?
- Ibland, eller ganska ofta faktiskt, så kan det vara lite krångligt att plugga och då kan det var bra att vara två som tittar på uppgifterna, vi gör det tillsammans. Oavsett vad det är som krånglar så hjälps vi åt att lösa det. Det kan vara allt från datorkrångel, studieteknik och struktur till att få hjälp med förberedelse inför ett prov. Eftersom det finns cirka 200 olika kurser hos oss och vi hela tiden löser nya problem får jag hela tiden lära mig något nytt. Det är det som är det bästa med mitt jobb!

Ammi är studiecoach på LärCenter.


Kommentarer

Populära inlägg