Otillgängligheten gjorde att jag valde Sunne!

Kristina Lundberg heter jag, är 35 år ung och bor i vackra Västerrottna med min man, våra tre barn och två katter. Jag delar min arbetstid mellan att vara egen företagare som konsult inom ISO-certifieringar och verksamhetsutveckling och sen den 1 juni har jag också mitt drömjobb: som näringslivs- och landsbygdsrådgivare i Sunne. Jag brinner för utveckling, i det stora och i det lilla! Nya projekt och idéer är lika viktigt för min existens som mat, vatten och vila. Rubriken låter lite konstig, visst gör den? Men faktum är att när jag fått jobb på Tetra Pak i Sunne hösten 2002 och letade boende i Karlstad (för det gick ju bara inte att bo i en mindre stad än Karlstad tyckte jag just där och just då) så insåg jag att jag måste ha bil för att kunna jobba i Sunne. Inte hade jag lust att sitta och köra bort min fritid? Jag var helt enkelt tvingad att välja mellan bil, pendling och liv i ”stora” staden eller gångavstånd till jobbet, rimliga bostadskostnader och fantastiskt rikt fritidsliv (ok, det är lätt att skriva det åtta år senare, jag hade ju ingen aning om vad som väntade mig om jag valde Sunne, mer än att jag skulle slippa pendla, men det låter så mycket bättre att ställa upp jämförelserna såhär). Jag har alltid hoppat på nya utmaningar, så det gjorde jag nu också (alltså utmaningen att flytta till en okänd liten ort... det var en utmaning för mig just där och just då). Jag ringde det kommunala bostadsbolaget, fick direkt en trea på nedre botten med egen uteplats och parkering alldeles intill. En omöjlighet i storstäderna. Jag började redan då omvärdera min trångsynthet kring mindre orter. När jag väl hade tagit steget till den lilla orten så var steget ut på landet väldigt självklart! Nu vill jag inte med detta första inlägg säga att vi inte behöver förbättra kommunikationerna, tvärtom, det är en mycket viktig fråga för landsbygdens överlevnad. Jag vet också att det är bostadsbrist i Sunne, men i relation till mina tidigare lägenhetsjakter i till exempel Lund så var det väldigt enkelt att få tag på ett första boende. Det gäller för oss som bor på landsbygden att hela tiden, i alla sammanhang framhäva det som är positivt med livet på landet, det är bara då vi kan locka hit fler! Jag älskar mitt Sunne! Men, Filipstad, där jag är född och uppvuxen, det luktar ALLTID godast!

Kommentarer

Populära inlägg