Sunne i Värmland, enkelt och självklart!

Igår satt jag ”utlokaliserad” i Östra Ämtervik. Ett litet projekt som vi provar för att komma närmare företagen på landsbygden. Jag tänkte nog att jag skulle hinna med både det ena och andra pappersjobbet som blivit liggande. Oj vad fel jag hade! Hela dagen var en strid ström av människor, idéer och kreativitet! Helt fantastiskt. Vi pratade affärsidéer, turism, hur man ska locka unga att bo kvar eller komma tillbaka. Jag har alltid trott stenhårt på landsbygden, och ännu mer efter gårdagen. Sjösala är en fantastisk byggnad och hela jag var full av kreativitet när jag åkte hemåt igår eftermiddag.

Jag gillar att man inser vikten av att vara en region, att man ska attrahera företag, turister och invånare till ett större ställe än ”bara” lilla Sunne. I Italien säger man att man åker till Toscana, men väl i Toscana så finns ju ett stort utbud av olika små pittoreska byar. Men Toscana är samlingsnamnet och dragplåstret. I ärlighetens namn, hur många av er kan nämna mer än en eller två ställen i Toscana? Om ens det! I England finns det en välkänd region som kallas för Lake District, där är man känd för sina fina vandringsleder och faktiskt en hel del litteratur också. Inte helt olika Värmland tänker jag…

Om man ska attrahera en familj som ska på semester så är det så mycket lättare att vara en region som attraherar, inte bara en jätteliten ort. Om man turistar i Värmland kan man åka flotte på Klarälven, besöka Vattenlandet i Sunne (jag håller tummarna stenhårt för att den satsningen fortsätter, det är ett otroligt fint arbete som Markus har gjort med det), åka till Lerinmuséet i Munkfors, eller besöka en gammal gruva i Filipstad. Det är mångfalden som kommer att vara avgörande.

Och Värmland har ett starkt varumärke i sig, utan alla aktiviteter.

När jag träffade min man Jonas 2002 bodde han i Uppsala, men han är ursprungligen från Norrbotten. Han hade aldrig varit i Värmland, men han tyckte att ”det lät så trevlig med Värmland och alla värmlänningar han träffat var så trevliga, det måste vara ett bra ställe”.

Sunne var bara en plats av många i Värmland. Så kanske är det vi värmlänningar som ska vara den största attraktionskraften. I slutändan är det hur vi pratar om vår hembygd som avgör hur andra uppfattar det. En så enkel sak som att sitta på tunnelbanan i Stockholm, småprata med sitt sällskap och kanske nämna att ”jag var på Rottneros park i helgen, du vet den där fantastiska parken som vi har i Sunne, och barnen hade toppenkul. Och butiken som finns där är helt underbar”. Det är ju inte helt omöjligt att det sitter en familj bredvid och när de planerar sin semester nästa gång så kanske de har hört din konversation och väljer Sunne, Värmland.

Jag är oändligt stolt över att vara värmlänning och mitt Värmland och det skäms jag inte för att berätta om, vitt och brett!

I förrgår såg jag också på nyheterna att man gjort en undersökning bland unga stockholmare om vad de värderar i livet. Det var väldigt intressant, pendeln har svängt från hippa IT-jobb, pengar och status till att vara i nuet. Man vill hellre jobba med hantverk, handla ekologiskt och tänka på naturen. VÄLKOMMEN TILL SUNNE, VÄRMLAND ALLA NI STOCKHOLMARE, GÖTEBORGARE OCH MALMÖITER som värderar ovanstående. Vi har det, i MÄNGDER! Fast vi har faktiskt en del hippa jobb här också, hur många vill inte vara skådespelare, producent, regissör eller konstnär… och Karlstad har jag för mig har flest reklambyråer räknat per capita. Och det är riktigt skarpa byråer också.

Men, glöm inte, Filipstad luktar godast… och Grums luktar faktiskt också gott för det mesta!

Förresten, min sexåring har ändrat sig, i förrgår var vi och hämtade markkött och nu vill han jobba som jägare…

Ha en riktigt trevlig helg!

Kommentarer

Populära inlägg