Hoppas att jag aldrig mer behöver åka till Moskosel!

(varning till känsliga läsare för en starkt generaliserande text nedan) För tre år sedan var vi ute på en liten tur i Norrbotten och hamnade då i en liten pärla med det, i mina öron, udda namnet Moskosel. Moskosel hade en liten utomhusbassäng och ett supermysigt, väldigt annorlunda café. Det var så mysigt så, lite senare, när vi tittade på fastigheter i Norrbotten så hittade jag ett hus i Moskosel som jag mycket väl hade kunnat tänka mig att köpa. Nu, efter fredagens eftermiddagssändning i P1 så hoppas jag att jag aldrig behöver åka dit mer. Det är tydligen jättesynd om de som bor i Moskosel, där vill väl inte jag bo! De har det tydligen jättejobbigt! Det vill inte jag ha! Det är tydligen jättedyrt att bo där! Ojdå, det känns ju inte alls bra. Dit vill jag inte återvända! Debatten i P1 gällde det faktum att riksdagen hade fått ovanligt många ledamöter som var från Stockholm. Och då går det tydligen inte att bo kvar i Moskosel. För det är stockholmarnas fel att det är så bevärligt att bo i Moskosel. Jag vet att jag är lite väl dum nu, men lika fel som Anna Kinberg Batra hade när hon ”skojade” om att lantisarna var dummare än stockholmarna, lika fel har ju vi när vi tycker att 08-orna är dummare än oss. Det gäller alltifrån vargfrågan till infrastrukturen. Om det är så hemskt att bo på ett ställe… flytta! Eller förändra förutsättningarna. Inte är det väl någon annans ansvar att man trivs på ett ställe? Själv tror jag att jag, trots mitt raljerande ovan, skulle stortrivas i Moskosel (fast frågan är hur välkommen jag skulle vara dit nu…). Tillgång till oändliga vidder, fiske, Storforsen, härliga norrlänningar… och det där fina utebadet. Trygg miljö för barn att växa upp i, långt från gängbråk och dåligt inflytande (i alla fall med mycket större möjlighet att ha kontroll över barnens umgänge). Igår fanns det ett hur till salu i Moskosel, det kostade 90 000 kronor, undrar vad jag får för det i Stockholm? Om man vill att norrbottniabanan ska byggas, då måste man ju skapa ett behov för den. Man måste få politiker att se fördelarna med att bygga den. Man vill kanske tala gott om Norrbotten så att dessa ”okunniga” 08-or fattar att det faktiskt är ett fantastiskt ställe som alla borde besöka. Om inte ens vi som bor på landsbygden tycker att den är bra, hur ska då någon annan tycka det? Det finns väl en anledning till att vi valt att bo där vi bor? Det finns väl en anledning till att vi inte vill flytta, fast det ibland är svårt med jobb? Vi måste försöka föra fram den anledningen oftare än vi för fram de problem som finns. För övrigt var jag faktiskt och fick en dos storstad i helgen, och passade på att titta på en av Sunnes fantastiska skådespelare, Jakob Hultcrantz Hansson, när han spelade i Anna Karenina på Uppsala Stadsteater. Det slog mig att det var väldigt hög medelålder på publiken. Konstigt att inte denna kultur når ut till en bredare publik (i alla fall inte just den lördagen), det var som en härlig, lång rockkonsert med nakenchock och allt! Skulle tilltala min 14-årige brorsa utan problem (kanske inte nakenbiten, men rockbiten…)! Jag bor i alla fall i Sunne på grund av det härliga kommunklimatet, den vackra naturen… och framförallt för alla sunnebors skull. Men, igår passerade jag staden som fortfarande luktar godast.

Kommentarer

Populära inlägg