Imorgon gäller det… bredband!

År 2020 bör, enligt regeringens IT-strategi, 90 % av alla svenskar har tillgång till minst 100 Mbit bredband. Det innebär att alla mil ADSL som man har lagt ner kommer att ha spelat ut sin roll. Det innebär också att EN MILJON svenskar kommer att stå utanför. 90 % låter ju så mycket, eller hur. Man kommer ju åt nästan alla då… Men en miljon låter, i alla fall i mina öron, som oändligt många fler… och alla dessa ska nöja sig med något mycket mindre? Jag hoppas inte att mitt Sunne ska tillhöra den miljonen! Vi har ju chansen att se till att det inte blir så. Sunne för mig är orten där man svarar: Ja, här om nånstans! På frågan om man verkligen ska våga göra en satsning. Själv tillhör jag inte de som använder Internet så mycket privat, jag har problem med att hinna med Facebook… Men jag kollar köp och sälj-ställen nån gång och har köpt hus, bil, båt och resor såklart… I jobbet däremot har jag märkt vilken stor skillnad det är! Jag kan, vissa dagar, tjäna på att åka ner till kontoret i Grums (ca 2 timmar tor) om det är mycket jobb som ska göras uppkopplad. Ja, och vissa saker går inte ens i Västerrottna. Jag kan inte ta emot för stora mail till exempel. Det är samhällsekonomiskt olönsamt att använda mycket tid till att vänta i stället för att producera. Jag undrar hur många timmar vi går miste om varje år, kanske räknar jag på det när jag får lite tid över… I alla fall, imorgon går startskottet (även om vi har smygstartat tidigare också) för en tuff resa, men tillsammans kan vi lyckas. Jag och Erik, IT-chefen i Sunne, har lagt ner massor av tid för att förbereda detta möte så att det ska bli så bra som möjligt, och med så mycket information som möjligt. Vi vet vad vi vill ha sagt. Efter mötet kommer vi förhoppningsvis att säga ”Det där gick ju riktigt bra! Vi fick verkligen ut det vi ville”. Men, jag hoppas ännu mer på att de som kommer imorgon har uppfattat vårt budskap… Jag lyssnade en gång på Claes Hallberg, en författare, ståuppare mm, som höll ett föredrag, väldigt intressant och omskakande. Poängen till slut, som han stod och hoppade och skrek ut, var: INFORMATIONEN SKA VÄL FÖR I HELVETE INTE UT… DEN SKA JU IN!!!! Jag försöker att tänka på det så mycket som möjligt, därför hoppas jag att det som sägs imorgon inte bara går ut, utan att det går in så att vi alla kan springa åt samma håll. Jag vet inte hur många som har sett filmen Nemo om den lilla clownfisken som blir tillfångatagen. När han lyckas fly ut till havs igen så blir han, och tusentals andra små fiskar, fångade i ett fiskenät. Eftersom det här är ovanligt kloka fiskar så bestämmer de sig för att kämpa sig tillbaks till frihet och får alla att simma åt samma håll, bort från fartyget, till slut dras nätet mot botten och man välter fartyget. Det är så fin symbolik i den scenen. Alla dessa jättesmå fiskar gör något tillsammans och blir då starkare än människan. Hoppas att du också tar chansen och kommer imorgon, eller har skickat en representant från ditt byalag! Tillsammans blir vi starka och vilken fantastisk resa vi har framför oss. På fredag kommer den spännande upplösningen, varför luktar Filipstad godast?

Kommentarer

Populära inlägg