Vad är det Sunne har, som inte andra orter har?

På förmiddagarna har jag egen kontorstid. Mail ska skrivas, telefonsamtal ska ringas, möten ska bokas eller genomföras, marknadsföring ska fixas och idéer ska skapas. Lektioner ska planeras och material ska tillverkas. Jag tycker mycket om den här delen av jobbet också, även om det är tid som jag ytterst sällan får betalt för, eftersom det mesta är förarbete.

Jag får ibland frågan: ”varför försöker du bygga upp teaterverksamhet här, i stället för att flytta någon annanstans och ta ett jobb som redan finns?” Naturligtvis vore det bekvämt att tacka ja till ett jobb någon annanstans. Samtidigt så är Sunne kommun en levande landsbygd som har mycket att erbjuda.

Det händer oerhört mycket i Sunne. Det finns tillgång till konst, teater, barn- och vuxenaktiviteter, restauranger, bio, minnesgårdar och hembygdsföreningar. Vi har också ett bra företagsklimat, en stark turistnäring och ideella föreningar som kämpar för allas lika värde. Allt detta är en del av det vi skapar idag och utvecklar.

Finnskogen, där skogen växer som den vill.




















Sen finns det ”det dolda” som alltid finns där, utan att vi kanske tänker på det i vidare mening.
De sakerna får mig också att vilja stanna i Sunne. Vi har nära till finnkulturen, med sin unika historia kring skogsfinnarna och svedjebruk, i och kring Gräsmark.

Porträtt av Gyda, målad av en nioåring i kommunen



Vi har Gyda, jättekvinnan som bodde på Gettjärnsklätten och som vallade sina enorma getter och vispade deras mjölk i gettjärnen. Vi har också gamla bunkrar från andra världskriget och naturreservat som låter skogen växa på sitt egna sätt.

Sunne är en bygd att kunna andas i. Här samtalar man med folk i matbutiken, eller hejar på bekanta på biblioteket. Här finns möjlighet att se och bli sedd, att samarbeta och att bygga upp tillsammans.

Så min motfråga blir: ”Är det inte bättre att bo i en kommun där man kan andas, förkovra sig, låta sig underhållas och har bra chefer som vill skapa nya jobb åt en? Är det inte värt allt slit, då man får se resultatet i form av barnens teckningar, föreställningar och utveckling?”

Jag upplever att Sunnes invånare har en stark vilja att utveckla sin ort till en ännu starkare kulturbygd, så här vill jag stanna och vara en del av det arbetet!

/Linnea Benneberg

Kommentarer

Populära inlägg