Goa ungar
Eftermiddagens fruktstund i barnteatergruppen har bytts mot
ett äventyr. Två underbara mammor har tärnat alla barnens medhavda frukter,
blandat ihop fruktsalladen, tänt levande ljus, släckt i taket och barnen sitter
samlade i ring. Barnen byter fruktbitar med varandra, pratar om spökena som
finns bakom salongsdraperierna. Någon vill ha helt släkt i rummet, någon säger
bu, någon säger: ”det här är den bästa dagen i mitt liv”.
Barnen har en förmåga att befinna sig i nuet, på ett helt
annat sätt än vi vuxna. Dom är, till skillnad från oss vuxna, en ”varande”
människa – inte en ”blivande”. Dom riktar sällan tanken framåt, utan håller den
omedvetet i stunden.
Det är vid dessa tillfällen som jag påminns om hur viktigt
det är att ha barnets perspektiv i centrum och inte ett allmänt barnperspektiv.
Varje barn är unikt och varje grupp blir därför unik. För dom här barnen finns
inget ”sen”, utan bara ett ”nu”, vilket givetvis påverkar teaterutövandet.
Repetitioner
verkar meningslösa, precis som en go unge sa idag: ”varför göra samma sak två
gånger?” För de yngsta barnen har inte repetitioner och uppspel något värde i
sig. Dom vill spela NU. Kvällens tredje goa unge sa: ”Jag vill spela mamma… nej
förresten jag vill vara häst… fast nu vill jag inte vara häst – jag vill vara en
prinsessa som går omkring!”. Viljan att göra allt på en gång, är stor.
På torsdagar får jag träffa mina småstjärnor.
Den första
gruppen består av energifyllda barn i åldern 5-8 år.
Den andra gruppen består av äldre barn, till
största delen före detta ”barngässlingar” från Västanå Teaters uppsättning av
Nils Holgersson, som spelades somrarna 2013-14.
Dom är ambitiösa, lär sig
replikerna, är målmedvetna och har stått på en scen inför hundratals människor
varje kväll.
Att bedriva en verksamhet i direkt anslutning till en
professionell teater är en bra förutsättning. Här finns allt – lampor, ljus, en
bra lokal, affischer från tidigare föreställningar, personal som är måna om den
nya kulturgenerationen och en äkthetskänsla.
Tänk er att kunna ringa till teaterns scenograf Bo Jonzon
och säga ”skulle du kunna tänka dig att fixa en hävstång för en femåring?” och
2 veckor sedan så får man ett sms: ”Nu är den färdig. Bara att hämta”. Eller gå
ut i ”syan” till Camilla, Ulrika och Inger, för att fråga om det inte finns det
ena och det andra, som saknas i kostymväg. Vilken lyx!
Man får inte underskatta barnens upplevelser. Det dom är med
om idag, påverkar vem dom blir imorgon! /Linnea Benneberg
"Bergakungens sal” spelas och ett barn målar ner en ledsen drake som gråter mycket. |
Världens starkaste! Teaterverksamhet förlagd på en professionell teater ger oanade möjligheter. Här har teaterns scenograf Bo Jonzon specialtillverkat en hävstång till yngsta gruppen. |
Kommentarer