Att få kraft och mod i livet, utsikt och insikt….

Två veckor har snart gått, det har varit bitvis en emotionell ”berg o dalbana” inte minst att låta fingrarna tala åt hjärnan, när tankarna på allt som varit genom livet flugit runt inom mig. Mitt näst sista inlägg ska därför handla mer om vart jag väljer att tanka kraft, mod och endorfiner.

Att röra på mig är något som jag alltid gjort och utan rörelse mår jag inte bra, jag försöker röra på mig varje dag välja att gå/cykla när jag kan. Några rejälare träningspass varje vecka för att motverka förfallet men där jag finner mest lust är vandringar eller bestigningar av höjder!

Några år efter Julias bortgång valde vi att separera och jag har behövt tid för att finna mig själv igen. Jag mår idag bättre än på många år och glädjen är tillbaka inom mig. Vi fick också ett tredje barn tillsammans, Olle som nu är 5 år och lever varannan veckas liv hos mig och mamman, och som verkligen fått mig inse vad som är viktigast här i livet!


Men det var i denna tid när jag behövde finna glädjen åter som jag fann det i just naturupplevelser.

Vi har otroligt fina vandringsleder i kommunen, väl värda ett besök. Mina favoriter är Dolpstigen och Gruvleden men även att vandra upp för Gettjärnsklätten och se omgivningen, eller Tossebergsklätten och se på soluppgång. De är alla sagolika energipåfyllningar.
Ibland alldeles själv, ibland med sällskap, men att ha tid med sig själv på sådana platser och bearbeta tankar och livshändelser ger inte bara vackra utsikter utan också insikter. 

Bild från Gruvleden

Vy från Tossebergsklätten

Utsikt från Gettjärnsklätten

En annan absolut favorit jag har, är att när tiden är inne plocka skogens guld för att mumsa på, spara eller ge bort till sådana som inte längre kommer ut i skog och mark.

Kantareller
Nära mitt kontor ligger dessutom Fryken och breder ut sig söderut. Jag brukar vandra runt Kolsnäsudden och ibland sätta mig på något fint ställe och bara låta sol och vind fånga mig, höra vågskvalp eller fågelkvitter.
Där och då fylls man oftast upp med ny energi och känner tacksamhet för att man får vara en del av allt det vackra. Oftast fotar jag något som förstärker minnet. När dagarna är korta och mörkret är som värst kan man drömma sig tillbaka till den vackra tid på året vi just nu befinner oss i, och den färgexplosion vi får uppleva, genom att titta tillbaka i sparade foton.

Kolsnäs

Kolsnäs
Så ett råd om någon av er mår dåligt eller vill må bättre: Ut i naturen och framför allt rör på er kropp lite mer! Gå upp tidigt och åk till en plats för att se en vacker soluppgång eller nått annat sprakande färgrikt, så är jag övertygad att det kommer hända saker även inom er, som ni inte alls trodde kunna hända, och man får så mycket vackert på köpet!

Tack för att du tog dig tid att läsa! Peter

Kommentarer

Populära inlägg