Allt utspelar sig i Sunne

Under studietiden på Skrivarakademin arbetade jag med en berättelse om unga kvinnor som försvann spårlöst. Tanken var att den skulle utspela sig i den fiktiva staden Lövvik, precis som Kvinnornas Hus gjorde, och så var den först skriven.

Mina studiekamrater fick läsa kapitel för kapitel hur historien utvecklade sig, och jag kände att här hade jag faktiskt någonting som skulle kunna bli en bok.

Sagt och gjort, så skrev jag klart och lät flera vänner läsa igenom texten. Deras respons var mycket positiv, vilket gjorde att jag skickade iväg även det manuset till olika bokförlag. Den här gången fick jag inte lika många refuseringar som första gången jag skickade in. Ett förlag hörde av sig ganska snart och ville att jag skulle skriva om så att historien utspelade sig i en ort, som fanns på riktigt. De ville att jag skulle göra om det så att allt hände i Sunne.

Jag tänkte först att det fanns så många andra som skrev om Sunne, och kände ett visst motstånd till att göra det, men gav med mig och skrev om. Jag märkte snart att det var en fördel att skriva om en plats som finns på riktigt, istället för att hitta på. I Sunne vet jag var gatorna ligger, hur omgivningarna ser ut och vilka som bor här. Det var mycket enklare än att hitta på.




















Jag skickade in texten tillbaka till förlaget och fick besked om att de skulle läsa om och att det kunde dröja innan jag fick svar. Under tiden jag väntade kunde jag inte bara sitta och göra ingenting. Jag påbörjade en historia till. En deckare som utspelade sig i Sunne från början. Lövvik var nu historia.

Det flöt på bra med skrivandet och det tog inte särskilt lång tid innan jag hade ännu ett manus klart. Jag tog en chansning, och skickade in även det manuset till samma förlag som bett mig skriva om Sunne, eftersom jag visste att de var intresserade. Döm om min förvåning och stora glädje när jag snart fick besked om att de ville ge ut båda manusen! Så föddes deckarna Familjen och Graven som nu finns utgivna på Lind & Co.

Familjen har sålt bra som bok, men gått ännu bättre som ljudbok på bland annat Storytel. Att jag fick Reine Brynolfsson som uppläsare gjorde säkert sitt till, och den har fått bra respons från läsare och lyssnare. Familjen låg länge på andraplats på Storytels topplista och är idag uppe i nästan 20 000 lyssningar. Ofattbara siffror om man tänker på att tjugotusen personer har tryckt på min bok och velat lyssna på den. Jag som för några år sedan aldrig skrivit en bok ens en gång. Tänk hur det kan bli!

/Lotta Lundh



Kommentarer

Populära inlägg