Skoltid

På den tiden, i början av 1960-talet, gick man i Åmbergs skola årskurserna 1 - 3 för att sedan flytta över till Skäggebergsskolan där man gick upp till årskurs 6.
Därpå följde högstadiet på Fryxellska och för min del blev det sedan gymnasiet i Torsby. 

Jag har ganska vaga minnen av de första skolåren.
Jag åkte säkert skolskjuts till Åmbergsskolan, men det jag minns bäst är den långa cykelturen från Klockargården, över Sundsbron, Storgatan, sedan in på kullerstensbelagda Långgatan, uppför Broby backar, förbi sjukhuset och in på skolgården. Hur det sjöng om cykeldäcken och blåste i håret i nerförsbackarna.
Minnesvärd är också en Roliga timmen som jag och Bertil Magnusson hade ansvar för en gång. Bertil och jag var påhittiga och vi hade förbaskat roligt framme vid katedern och framförde en sketch. Våra klasskamrater skrattade hjärtligt men vår lärare såg bekymrad ut och tyckte att vi spelade över. 

The Beatles, fotograf Iain MacMillan 

Från Skäggebergsskolan bar det sedan över till Fryxellska skolan och högstadietiden.
Vi hade många originella lärare som ännu kan göra sig påminda i tankarna. Jag tänker särskilt på Börje Forsberg, en färgstark karaktär och skicklig pedagog. Börje hade pondus och man såg att han gillade sitt jobb och tyckte om oss bångstyriga tonåringar. Han undervisade i, jag tror det var samhällskunskap, men något som verkligen gjorde intryck på oss var när han - i våra ögon en person från en äldre generation - spelade Beatles på lektionen. Hur var det möjligt? Det var helt oväntat. Klassisk musik eller åtminstone jazz, men Beatles!!!

Börje var också poet och gav runt pensioneringen ut en diktsamling som visade hans poetiska och metriska virtuositet. Han skrev fina sonetter bland annat. Jag tror att Börje inspirerade mig och fick mig att bli intresserad av litteratur och i synnerhet lyrik. Börje kunde i kraft av sin personlighet hantera högstadieeleverna i den nya enhetsskolan. 

Hälsningar Jonas Herrlin


Kommentarer

Populära inlägg