Tillbaka i Fryksdalen

Bild på Maria Amneteg
Bild på Maria Amneteg


Mitt namn är Maria Amneteg och idag fyller jag 58 år. Så det är en fin present att få blogga och berätta om min sommar på Sillegården. Att jag hamnade där bygger på ett helt känslomässigt beslut. När jag såg att man sökte arrendator klickade det till i mitt hjärta. Har varit besökare på Sillegården och har alltid tyckt stället är magiskt. Så det tog mej cirka fem sekunder och ett mail till Anna Sahlström för att berätta att jag var den de sökte. Detta var hösten 2019. Långt innan Covid-19. Mer om det senare. 

"Fryksdalsmora"

När jag som ny arrendator började läsa historien om Ida ”Fryksdalsmora” Sahlström kände jag att hon och jag hade många beröringspunkter. Ja jag kände mig som en Fryksdalsmora 2.0. Jag bodde, precis som Ida, i Torsby i min ungdom och precis som Ida lämnade jag Torsby efter avslutad skolgång.


Bild på Silegården med utsikt över Fryken
Bild på Sillegården med utsikt över Fryken

Arrenderar Sillegården

Livet har sedan fört mig till olika platser och olika yrken. Jag är en entreprenör och konceptör och genom min samlade kunskap och erfarenhet kändes det helt naturligt att arrendera Sillegården när möjligheten dök upp. Jag har drivit butik, värdshus, café, lanthandel och jag har jobbat med artister och musikkoncept och till ”vardags” driver jag en reklambyrå i Stockholm. 

Nu har jag landat i Stockholm efter att ha bott i Västra Ämtervik sedan Valborg. 

Saknar utsikt över Fryken

Ska erkänna att det är skönt på vissa sätt men jag saknar tystnaden och utsikten över Fryken. Men tur för mej är att jag har skrivit på för tre år och jag återkommer i november då det är Julmarknad på Sillegården.

Nu ska jag fira med lite god Kôrv från Lundgrens chark och en osttallrik från Lillängens gårdsmejeri.
/Maria Amneteg

Kommentarer

Populära inlägg