Den lufttorkade älgen och en renare, hälsosammare, fredligare värld

Jag heter Lennart Robberts och är 70 år gammal. Jag driver tillsammans med min fru Cari, Persfolks Gård AB som ligger i Bjälverud. Jag har ett stort intresse för mat och har jobbat aktivt med småskalig matproduktion.
Under tre år var jag ordförande i Värmlandsmat. Sedan 2 år sitter jag i Nifas Styrelse. Nifa står för Nordic information food arena. NIFA jobbar med utveckling av matproduktionen i Värmland.

Jag är Maskiningenjör och har jobbat mycket med anläggningar för både miljö och produktion. Under några år deltog jag i Bygget av Forsmark 3 i Uppland. Jag har även konstruerat anläggningar för destruktion och tillvaratagande av militärt krigsmaterial som Trotyl och titantetraklorid som används i rökgranater.

Jag har även under tiden innan jag flyttade tillbaka till Värmland ägt ett Kemiföretag tillsammans med en kompanjon. Där jobbade jag även med bioreningar och näringslösningar för biokulturer. Den bakgrunden var oerhört lärorik och kunskapen om olika biomiljöer har hjälpt mig att förstå de processer som ligger bakom lufttorkning av olika köttslag som Skinka, bresaola (torkad nötinnanlår) och älgkött samt salamikorvar.

Jag har idag slutat producera olika charkuterier och har sedan årsskiftet sålt min receptsamling och kunnande om chark till Hemgården som har sin produktion i Råda. Nu kommer Hemgården ut med ett nytt produktsortiment med bland annat torkade produkter.
Det känns roligt att mitt stora intresse som växte mer än jag från början avsåg på detta sätt kan leva vidare. Den lufttorkade älgen har till och med serverats på Kock o Vin i Göteborg som var en Michelinkrog och rankad som nr 3 i Sverige.

Det här är bara en del av mitt brokiga liv. Under åren har jag fått ett starkare engagemang för en renare, hälsosammare och framförallt en fredligare värld. Mitt bloggande kommer att beröra dessa tre ämnen. Sen kan jag inte hålla mig ifrån god mat heller. Väl mött

Lennart Robberts

Kommentarer

Populära inlägg