Gå Knut

Sunne, 1994
Gatorna fullständigt svämmar över med barn. Några är Batman, andra är Kajsa Anka eller Turtles eller ett troll. En hel del är bara gubbar eller gummor. Samtliga bär på en plastkasse. Det råder en samlad upphetsning. Det är inte omöjligt att det är den viktigaste dagen på hela året.

Uppsala, 2009
Vad menar du med att gå Knut?
Nej, men, gå ut som Knutgubbe liksom?
Knutgubbe?
Ja? På Knut?
Vad pratar du om?

Sunne, 1994
Vi går målmedvetet runt i kvarteren. Där är det ingen idé att gå in, det vet jag, enligt ryktet är de förvisso hemma men de släcker alla lampor för att slippa dela ut godis. Och lite längre bort här ska man absolut inte gå, för där får man bara clementiner. Hemska tanke.

Uppsala, 2009
Menar du alltså att du aldrig har hört talas om Knut?
Jo, jag har hört talas om både namnet och högtiden, men jag har aldrig hört talas om att man skulle fira den på något sätt.
Men, vaddå? Det var ju en av de största grejerna på året när man var barn.
Vad gjorde man då?
Klädde ut sig och gick runt och fick godis.
Tänker du inte på påsk?
Men nej! Knut!

Sunne, 1994
Jag är Zorro. Jag har precis varit i drömhuset. Färdigpackade påsar med nappar, dumleklubbor, jordgubbssnören, zoo och mjölkchoklad. Dessutom ytterligare en påse med popcorn. Allt ligger tryggt i min kasse. Som en tyst zombieapokalyps driver vi runt och tömmer varje bostad på allt som innehåller socker.

Uppsala 2009
Varför fick man godis?
Öhm, det vet jag inte riktigt…
Gjorde man något i gengäld? Gav en present?
Nej…
Hotade med bus?
Nej…
Man bara var utklädd och fick godis?
Ja.
Och alla vuxna var med på det här?
Ja, jag antar det.
Och vad var det ni firade?
Det vet jag inte… Knut?
Och kopplingen mellan högtiden Knut och att klä ut sig och att få gratis godis är?
Ja, det vet jag inte riktigt.
Sa ni nått särskilt när ni plingade på de olika husen?
Nej, oftast plingade man bara på och stod tyst när de öppnade och väntade på att de skulle lägga godis i påsen.
Så en stor mängd helt maskerade personer plingar på, utan att säga något, och de belönas med godis?
Ja.
Ok, det låter helt normalt.
Det är så himla sjukt att du aldrig har hört talas om det här.
Visst, vi kan säga att det är det som är det sjuka med det här.

/Björn

Kommentarer

Unknown sa…
Som nyinflyttad till Sunne, hade jag aldrig varit med om Knutgubbar. En kväll ringde det på dörren och när jag öppnade stod där flera "vuxna gubbar" med masker för ansiktet. De sade inget och jag blev vettskrämd och slog igen dörren, låste och gömde mig i mörkret. Det var läskigt värre. Jag trodde de skulle våldföra sig på mig. 😱👹👺

Populära inlägg