"Ibland kan det räcka att bara lyssna"

Många människor och många symtom och lidanden möter man i telefonen i varje arbetspass. En del lite enklare där man kan hänvisa till vårdcentraler, närakuter och även ge egenvårdsråd enligt rådgivningsstödet. Ett mycket värdefullt arbetsverktyg att följa för att kunna ge sjukvårdsrådgivning.  Sen förekommer lite svårare fall som hänvisas till akuten och även psykakutmottagningar. Man möter människor i kris och får då ta del av svåra människoöden.

En röst i natten

Vissa är mycket ensamma och vill bara få prata med någon. Ibland kan det räcka att bara lyssna. I mångt och mycket har det dock varit säsongsbundna sjukdomsfall och skador. I somras var det oerhört många fall av fästingbett, getingstick, utslag och idrottsskador samt olyckor på bland annat studsmattor. Fram emot hösten florerade förkylningar, magsjuka och så småningom fall av influensa. Har blivit varse om oerhört långa väntetider på akutmottagningar och svårigheter att komma fram till vissa vårdcentraler samt svårigheter att få hjälp när någon mår dåligt psykiskt. Har även fått samtal om en "second opinion" efter besök på vårdcentraler och akutmottagningar.

Ett mycket lärorikt arbete har det varit och vissa sjukvårdsråd har satt sig i ryggmärgen. Många av dessa råd har jag nytta av i mitt ordinarie jobb och även bland övriga bekanta. 
/Birgitta

Kommentarer

Populära inlägg