Hämta energi och finna inre frid


Utflykt till floden Kwai. Provade på en riktig djungeldusch


Under min tid i Thailand har jag fått möjlighet att uppleva flera äventyr och underbara upplevelser som jag har beskrivit lite mer om i min reseblogg, som jag har skrivit på under detta halvår. Lärde känna många nya människor som jag har tagit till mitt hjärta. Vi har gjort många utflykter och aktiviteter. Bland annat har vi sett en del av Bangkok på cykel, vilket jag varmt rekommenderar då man får se och uppleva olika samhällsskikt i denna otroliga storstad. Vi har besökt Cha Am och övernattat på ett guesthouse och unnat oss två dagar med behandlingar på ett spa. Vi har varit sjösjuka på en dags havskryssning. Har i olika konstellationer uppsökt tempelgrottan Phraya Nakhon Cave som är lika magiskt att se varje gång.

Tempelgrottan Phraya Nakhon Cave. En magisk syn


Lunch i Huay Yang, min favoritplats på jorden

Har också tillsammans med vänner eller ensam tagit tåget för 25 baht söderut till Huay Yang, min favoritplats på jorden. Där har jag hämtat energi och funnit inre frid. Att få vandra längs kilometerlånga stränder där man knappt möter någon annan än ens egna tankar. Det är stärkande för själen. Tillsammans med vännerna har jag också uppsökt andra stränder, strax utanför Hua Hin, för att komma bort från stadens brus och liv. Vi har uppsökt marknader och shoppat massor av billiga klänningar, som sen lämnats till välgörenhet vid hemgång då det med all sannolikhet inte är något som kommer att användas hemma i Sverige.


Anantasila resort. Strax utanför Hua Hin


Templet på apberget i Hua Hin

Varje middag åt vi på restauranger. Har inte rört en gryta eller stekpanna på ett halvår och det har i sig varit underbart. På min gata i stan, det vill säga Soi 94, finns många restauranger i olika klass men har konstaterat att Thailand är ett land rikligt på mat i alla former. På Soi 94 räknade jag också alla massagesalonger och kom fram till att det enbart på den gatan fanns 19 stycken. Massage är mycket billigt i Thailand och nåt man har råd att unna sig ofta. Själv kostade jag på mig detta varje vecka, vilket var nödvändigt då man blir rätt stel efter åttatimmars arbetspass vid datorn.

Morgonstund vid havet, Hua Hin
Man hinner göra mycket och uppleva många saker på ett halvår och jag är glad att jag har bloggat för att inte glömma vad jag varit med om. Och jag har planer på att träffa en del av mina kollegor i sommar, då vi ska försöka få till en liten cykelsemester på Österlen i Skåne.
/Birgitta

Kommentarer

Populära inlägg