Sawadeesa/Hej/Moi/Hola!


Utsikt från kontoret hem från Thailand och landning i Helsingfors med 787 dreamliner

Jag heter Johan och nu har turen kommit till mig att här på Sunnebloggen få berätta min berättelse om mitt liv och erfarenheter. Jag är 28 år och jobbar som Cabin crew på ett flygbolag, och jag har jobbat där i 5 år nu. På fritiden går den mesta tiden till längdskidåkning, aktietrading, konst/antik, skoter och pimpling. En stor passion för mig är också matlagning och att få vandra i fjällen på somrarna.

Jag är född och uppvuxen i bästaste Lysvik med Mamma Anne, Pappa Jan-Ove och Lillasyster Carolina, men nu mera pendlar jag mellan Arvidsjaur, Stockholm och hela världen, hela världen? Japp det blev så tillslut.

Kärleken i Arvidsjaur

Varför jag just hamnade upp i Arvidsjaur beror på att jag hittade Kärleken här, så många timmar spenderas i luften även när jag är ledig för att kunna ta mig hit upp. Jag trivs bra här med renarna, fjällen och vildmarken runt knutarna, vintern brukar dröja sig kvar lite längre här än Lysvik, ibland försvinner snön i maj/juni, då kanske man längtar liiiite till varma vårdagar vid Fryken. Min favoritvy i hela världen är den när man åker från Sunne och närmar sig Lysvik då man ser Tosseberg och Fryken breda ut sig kring de djupa dalarna.

Jag tänker genom mitt bloggande försöka ge er lite inspiration på platser som jag själv varit på och att upptäckta nya kulturer och länder, häng med mig dessa dagar så ska jag försöka inspirera er läsare!

Hur allt började

När jag var liten och sprang å lekte med mina kusiner och syster i Lysviks skogar, så brukade många plan passera högt uppe i skyn. Där väcktes min nyfikenhet till liv. Vart var det planet på väg? Hongkong? Tokyo? Hur kunde ett så stort plan flyga, vilka jobbade där? Fascinationen var stor:  Tänk att man kunde på några timmar förflytta sig mellan platser runt jordens alla hörn i ett plåtrör med vingar.

Jag och min besättning i Teneriffa 
Där väcktes nog min dröm om att bli Cabin crew, flygvärdinna, steward och så vidare. Kärt barn har många namn brukar jag säga.

Sommaren 2014 i Oslo rekryterades jag till en av Nordens största charterbolag, och min dröm hade blivit sann! Jag kan med stolthet säga att jag tycker jag har världens bästa jobb! Ett jobb som har gett mig så mycket kunskap, livserfarenheter, möjlighet till att berika mig med kunskap och förståelse kring andra länders kultur, kunna hantera sjukdomsfall och alltid tänka på säkerheten i första hand. Något vi får lära oss från första dagen på jobbet. Vi utgår från Nordens alla huvudstäder och ibland flyger vi ut från England och jobbar där.

México, Vietnam, Kap Verde ...

På mitt jobb är vi inne i en högsäsong just nu och de mesta av våra resor är Longhaul (långdistans) då vi flyger till länder som: Thailand, Sri Lanka, Mauritius, México, Vietnam, Kap Verde och så vidare. Det blir en del tidsskillnader och jetlag något som man lär sig hantera. Ibland kan jag som annars brukar gilla att sova lite längre, bruka vakna 05 hemma i Sverige helt klarvaken och redo att börja dagen fylld med energi efter att jag kommit hem från Thailand som har en tidsskillnad på 6 timmar från svensk tid.

Livet fyllt av kontraster

Mitt liv är med andra ord fylld av kontraster från -17 som det är idag här i Arvidsjaur till 40+ i ett tropiskt land, en skillnad på cirka 60 grader med andra ord. Att ena dagen få dra på sig längdskidorna och bege sig ut i skidspåret i Arvidsjaur och några dagar senare befinns sig på en strand med raka motsatsen i temperatur är kontrast+!

En retrobild på mig och mina bästa kompisar på kurs för
dreamliner 787 i London 2015

Ut i skidspåret

Nu tänkte jag bege mig ut i skidspåret när jag kommer hem är kycklingfonden klar som senare ska bli Vietnamesisk Pho-soppa. Imorgon kommer jag berätta lite om Sri Lanka där jag kom hem ifrån för några dagar sedan. Kanske kommer det även ett recept på världens lättaste och godaste bröd också, som är standardmackan i huset.

Hoppas ni får en fin dag hemma i Sunne och att ni kikar in imorgon!

Kram! /Johan

Kommentarer

Populära inlägg