Internationalisering genom åren på Brobygrafiska

Jag började arbeta som gymnasielärare år 2000 på Brobygrafiska. Då hade skolan både gymnasie och kvalificerade yrkesutbildningar som det hette då. Jag var ny examinerad gymnasielärare och hade arbetat på Datortek några år och på Fryxellska skolan i Sunne kommun.

Jag minns så väl dagen när frågan om att arbeta med internationalisering kom upp på ett personalmöte. Ingalill Lindqvist som var rektor, hade fått en förfråga om vi skulle vara intresserade av att samarbeta med en skola i Italien och om vi skulle anlita en konsult för att skriva ansökan. Då började tankarna i huvudet på mig att strömma ”Varför inte söka själva, och hur bra det skulle vara för våra elever och personal”.

Jag räckte upp handen och sa ”vi kan väl göra detta själva”. Jag hade gjort andra projektansökningar när jag jobbade på Datorteket och tyckte inte att det skulle så svårt, men jag hade nog inte tänkt att jag skulle jobba i 18 år med att skriva ansökningar!

Så började alla internationella projekt som gymnasieelever, personal och Yrkeshögskole-studerande skulle få möjlighet till, i sin utbildning, på Brobygrafiska i Sunne.

2002 förväntade resultat med första projektet
Det blev många projektansökningar och många rapporter under dessa 18 år på skolan.  Det har varit många länder, skolor, företag och så många möten med så många underbara människor.
Det blev många praktik- och LIA- (yrkeshögskolan) platser, ca 250 elever och studerande har fått åka till olika företag runt om i Europa. Personalen har fått åka till olika skolor och företag för att fortbilda sig, få nya intryck, och för att sätta Sunne på världskartan. Det är inte enbart Europa som elever och personal har fått uppleva, utan det blev Japan med två elever och två lärare, Sydafrika med elever och personal, Australien med flera länder.
Inför bloggen, har jag suttit och gått igenom bilder, rapporter, ansökningar och många minnen kom upp. Jag är så glad att Sunnes elever, personal, studerande och några andra personer som varit engagerade i skolan har fått den möjligheten.

Samarbetet med skolan Gadda i Milano är ett av de finaste minnen jag har. Detta var ett projekt på tre år och vi byggde tillsammans ett nätverk för livet. Vi tog fram riktlinjer för APU och fick utbyta många pedagogiska idéer tillsammans.

Skolan Gadda i Milano

Första gänget till Italien. Några hade aldrig flugit förut!
Utflykt i Venedig med hela gänget från Gadda och Brobygrafiska
Jag var med tre gånger till Gadda och än idag har jag kontakt med Eddie som var lärare och med några av de italienska eleverna, och allt detta är tack Facebook och Instagram.
De familjer i Sunne som tog emot italienska ungdomar håller fortfarande kontakten med sina italienska ungdomar. Detta var det första stora utbytet på Brobygrafiska och fler skulle det bli.
Fram till 2012 skrev jag 23 ansökningar för praktik, jobbshowing, planering inför olika projekt och att kunna ta hit elever och lärare från Sydafrika, Frankrike och Finland. Det var från Leonardo, Comenius, Atlas, skolstipendier och Erasmus.

Besök till Ecole Estienne, Paris

Att våga äta annan mat!

Italienare får vara med och äta korv med mos i Arvika!
Från 2014 blev det tre stora Erasmus ansökningar och jag såg hur intresset från våra studerande ökade för varje år. Om jag minns rätt ska cirka 85 studerande och fem personal då ha varit utomlands. Fram till 2020 ska cirka 40 studerande ha fått möjlighet till praktik i andra länder samt att cirka 10 personal och gästföreläsare har kunnat fortbilda sig och föreläst med hjälp av finansiering från projektet.

Brobygrafiska är en av de få skolor i Sverige som har fått ungefär två miljoner för sina tre sista projekt. Pengarna har gått till resan tur och retur, mat och fickpengar, lokala resor, boende, utflykter, språkkurser och även till kultur.

För mig har det varit så inspirerande att skriva ansökningar, ofta tillsammans med studerande, som har så många mål med sin praktik och vet vad de vill göra och vart de ville göra sina praktik. Länder som varit populära är: Norge, Danmark, Spanien, England, Portugal, Frankrike, Tyskland, Italien, Grekland och så många andra.

Att följa upp deras framgångar, att vara delaktig i deras utveckling, både yrkesmässigt och personligt, besöka de företag som de praktiserade hos (det blev Skype möte och riktiga möten) och inte minst när de kom tillbaka, att kunna dela med alla om deras upplevelser och ge inspiration för andra.

Om vi tittar på de första förväntade resultat som vi hade med Italien, har vi adderat på listan följande:
Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och att skapa internationell solidaritet samt förbereda för ett samhälle med täta kontakter över kultur och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet.

Jag hoppas att alla som har varit utomlands har fått den förståelsen om att vi är olika, vi äter på ett annat sätt, vi har olika religioner, vi uppfostras olika i olika länder, vi uppför oss olika men innerst inne är vi lika.

Vi är lika
Hälsningar Laurence


Kommentarer

Populära inlägg