Inspiration till att packa resväskan

Hejsan!
Nu har jag kommit till mitt sista inlägg här på Sunnebloggen. Det har varit väldigt inspirerande att få dela med mig av mina restips och mitt vardagsliv här uppe i Norrland. Hoppas att ni funnit inspiration till att packa resväskan för en liten tur.

Våren på gång

Här uppe har vi fått en liten ”teaser” på våren, då vi har haft +4 och strålande sol. Men idag kom vintern tillbaka med snöfall och minusgrader, vilket ändå känns mest rimligt då vi ändå är i mitten av februari.

Jag tänkte dela med mig av lite restips. Eftersom jag reser så mycket i jobbet, vill jag dela med mig av bra saker jag brukar tänka på:
•         När jag behöver utländsk valuta, som till exempel bath, så tar jag ut svenska kontanter i Sverige och växlar nere i Thailand, med en mycket mer förmånlig kurs. Det kan skilja ganska mycket faktiskt, som till exempel kurs på Forex i bath: 2,9 och i ett växlingshus i Krabi 3,5. Så man tjänar en hel del

•         Om man har en liten resväska eller måste få plats med mycket saker, är det ett jättebra tips att rulla ihop alla kläder i rullar och stapla i resväskan. Man får plats med så mycket mer då

•         Håll utkik på flygbolagens/resebolagens Facebooksidor, Instagram och så vidare för eventuella kampanjer och erbjudanden. Man kan komma undan billigt med flygbolagens kampanjer som de annonserar ut då och då

•         Gör en budget innan resan. Vilka kostnader kan man skära ned på? Här kommer mina tips:
Göra storkok och göra matlådor och skippa lunchen på jobbet för 120 kr. Storhandla och planera matvaruinköpen för veckan. Se över bolån och pruta till bättre ränta. Kan vi få bättre elavtal? Onödiga prenumerationer på till exempel vis tidningar. Månadsspara i stabila aktier med utdelning eller fonder med låga förvaltningsavgifter. Och kom ihåg en viktig grej med de här tipsen; många bäckar små ... Det kanske inte känns som att dra ned på vissa saker kommer att löna sig. Men tro mig! På lång sikt kommer man att märka skillnad, och det går snabbare att få ihop pengar till resan


Kinesiska muren
Mina restips som jag aldrig hann att gå igenom och som jag starkt rekommenderar kommer här:
Tokyo (Detta är ett måste: folket, maten, sevärdheterna, kulturen, inget gjorde mig besviken)
Santa Monica (USA)
New York (Den mest underbara stad man kan va i!)
Seoul (Sydkorea) med fantastisk kultur och maten är underbar
Beijing (Kinesiska muren var en upplevelse)
Miami




Så, då va mitt sista inlägg fullbordat och jag vill önska er en fin vår! Och kom ihåg att ta hand om varandra, så kanske vi ses 10 000 meter upp i luften i ett plåtrör med vingar.
 // Johan


Kommentarer

Populära inlägg