Skidåkning och körsång


Kl är 07.30 vaknar jag av en dunk utanför stugan. Vi är i Tandådalen och ute är det ca 1+. Snön från taket har ramlat ner. Det såg ut som vi hade en markis först utanför fönstret. Men sen kom solen fram.

Snön från taket såg ut som en markis för fönstret.
Under vecka 7 när vi är i stugan, ska vi åka längdåkning. Vi har spåret precis bakom huset och idag har vi valt (min man tycker att jag ska öva) att öva teknik. Så det blir att åka runt slingan som är på 1,5 km och göra det flera gånger. Platt så det passar bra. Om jag väljer slingan som tar mig till Orrliden- då går det upp och ner men snälla backar är det.

Jag är en nybörjare när det gäller längdåkning. Minns första gången jag fick på mig längdåkningsskidor 1975. Jag tänkte att jag aldrig skulle kunna stå upp, men det gick, men det tog många år innan jag skulle börja igen.
Vi åkte istället alpin och var med Sunne Alpina klubben i många år. Många fina minnen i backarna med våra flickor, vänner, att hjälpa till i klubben och för oss var det en avstressad stund att sitta i liften på kvällsåkning. Då hade vi tid att prata och njuta av skidåkning.

Det skulle ta 42 år för att prova längdåkning!
Förra året köpte jag nya längdskidor med skin men stukade min hand ganska illa och fick inte träna som jag hade önskat mig. Eftersom vi kan vara i Tandådalen ofta, har jag fått öva nu. Lars har coachat mig och idag blev det riktigt bra.  Jag har provat olika slingor men den bästa just nu för att öva teknik är precis utanför stugan. Äntligen har jag fått tekniken att fungera. Kanske blir det nåt Vasalopp nästa år.

Här i Tandådalen känns så lyxigt med nyspårade spår nästan varje dag. Härligt att kunna vara ute och motionera. Idag har det varit sol och jag har kört varje dag cirka 5 km. Ett pass på förmiddag och ett på eftermiddag. Man känner på kvällen hur fint man mår, badar bastu och lagar god mat.

Förra veckan åkte jag på Sundbergs området tillsammans med Yvonne. Oj oj det hade snöat och det var inte spårat. 4 tunga km men jag gav inte upp. Yvonne är min nya väninna i Sunne. Jättekul att umgås ibland, prata ibland, luncha ibland, motionera ibland och sjunga tillsammans. Så nu passar jag på att öva på sång i stugan. Jag har gått med i en kör som Yvonne tyckte att jag skulle prova. Haha! Jag kan inte läsa noterna, men det får gå ändå. Kul att sjunga, vara med andra kvinnor som älskar att sjunga. Så nu har vi övat på Gospel. För mig blir det extra övning hemma med Youtube och mina hörlurar.

Nästa blogg blir om La Reunion. Ni som är sugna på att vandra, är ön fyllt av vandringsleder! Vulkanen La Fournaise är fortfarande aktiv.

Vulkanen La Fournaise, La Reunion
Läs mer om La Reunion:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Réunion

Med vänliga hälsningar
Laurence

Kommentarer

Populära inlägg